zmieny w ukladach wydechowych

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

zmieny w ukladach wydechowych

Postprzez TommiCrazy » piątek, 12 mar 2004, 14:34

Jak sie juz niechce katalizatora ktory i tak jest dojarany to lepiej wsadzis strumiennice czy przelotke, slyszalem wiele opinii ze strumiennica wprowadza wiecej niekozyszci niz zaletw ukladzie wydechowym?!
Obrazek
Mitsubishi Starion Turbo EX2000
Avatar użytkownika
TommiCrazy
A6
 
Posty: 1057
Dołączył(a): środa, 16 paź 2002, 20:40
Lokalizacja: Skawina-cheltenham UK


Postprzez schwepes » piątek, 12 mar 2004, 17:27

Jeśli na pewno nie chcesz nic zepsuć to zmień katalizator na metalowy (np. www.agmatuning.com ). Prosta rura jak i strumienica mogą popsuć lub poprawić pewien zakres obrotów i trzeba by to wyliczyć lub zlecić fachowcom (tylko tym prawdziwym ;)).

Aha.. i sprawdź czy nie masz lambdy za katem bo wtedy 'kaplica' :wink:
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez samer_wrc » piątek, 12 mar 2004, 19:05

Znajomy w Peugeot 205 1.4 tez mial problemy z kat. najpierw go usunol (zrobil przelot) i bylo lepiej niz z tym uszkodzonym. Lecz kiedy wstawil sobie nowy kat. (metalowy) auto zaczelo lepiej jezdzic...
13.02.2004 , dlaczego ten dzien musial byc ? :( Janusz trzymaj sie! Jestes Nadal Mistrzem

Nowe GG - 6195772
Avatar użytkownika
samer_wrc
N3
 
Posty: 466
Dołączył(a): sobota, 31 maja 2003, 17:26
Lokalizacja: Opole

Postprzez wojtass » wtorek, 16 mar 2004, 22:40

Jeżeli chcesz modyfikować uklad wydechowy to zacznijmy od tego, ze lepiej jest zastawic stary katalizator niz wstawiac w jego miejsce kawalek rury lubkontrowersyjnąstrumienice. Przeplyw spalin prze katalizatoir jest caly czas "monitorowany" przez komuter i jakiekolwiek zmiany w tym przeplywie moga byc przyczyna pogorszenia pracy silnika a w silnikach diesla nawet przejscia na tryb awaryjny. Jak już chcesz cos zrobic z katalizatorem to najlepiej wymien go na sportowy metalowy. Moją one duzo mniejsze opory niz seryjne. Ponadto sa lzejsze. Oczywiscie nie zmiana nie bedzie sie ograniczac tylko do zamiany seryjnego na sportowy. Zaraz po zmanie(albo jeszcze przed) udaj sie do jakiejs znanejj firmy tuniongowej, tam gdzie maja hamownie. Tuner "ustawi ci komputer" pod nowy katalizator tak aby nie bylo juz zadnych zaklucen no i zeby wyciagnac te pare konikow... to tyle jezeli chodzi o katalizatory z mojej strony...
wojtass
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek, 16 mar 2004, 17:15

Postprzez wojtass » wtorek, 16 mar 2004, 23:27

Jezeli chodzi o zaawansowane modyfikacje ukladu wydechowego to warto a nawet powinno sie zadbac o uklad dolotowy. Silnik nie bedzie przeciez wiecej "wydychal" niz "wdychal". Jezeli uzywasz samochodu na codzien to wystarczy zmienic seryjna wkladke (filtr powietrza)na sportowa. Jest ona drozsza, ale wydajniesza no i producent daje na nia 10 lat gwarancji albo 1 mln kilmoetrow!!!. Na takich filtrach najczesciej pisze ze daja one od 2-10% mocy... niestety tylko tak pisze, moze daja one jakas dziesiata procenta mocy a wiec tyle ze wcale nie poczyjesz... Sa jeszcze strumienice dolotowe ale one maja bardziej sluzyc wygladowi. Tak naprawde strumienice uzywane sa tylko przez tuningowcow a nie przez profesjonalnych tunerow.Z ciekawostek dodam, ze chcac zwiekszyc wartosc momentu obrotowego na nizszych obrotach to rura prowadzaca powietrze do kolektora ssacego powinna byc bardziej powiginana niz w przypadku kiedy chcesz uzyskac lepszy moment przy wysokich obrotach. Oczywiscie mozesz tez wymienic filter na stozkowy ale tu juz bedziesz musial zmieniac cala obodowe filtra a jak wiedza bardziej wtajemniczeni w grN nie mozna zmieniac jej ksztaltu. Taki filter jest wydajniejszy od wkladki poniewaz ma wieksza powiezchcnie ssania. Niestety jest tez drozszy. To tyle jezeli chodzi dolot. Przejdzmy do wydechu. Poczatkiem ukladu wydechowego jest kolektor wydechowy. Mozesz go wymienic na sportowy (metaliczny)typu 4:2:1, smuklejszy o gladszej powiezchni dzieki ktorej spaliny beda mialy latwie "przeleciec" Ponadto dzieki jego dlugiej budowie zanika zjawisko tzw wracania sie saplin. W seryjnym katalizatorze spaliny wpadajace ze wszystkich rur w jeden kanal(w sportowym dwie rury do jednego kanalu potem te kanaly lacza sie ze soba w jeden) dostaja turbulencji i moga zaczac"uciekac" nie w ta strone w ktora powinny. Prowadzi to do gorszego oprozniania cylindorw ze saplin a wiec do pogorszenia pracy silnika. Nastepnie jest katalizator o ktorym juz pisalem. W sporcie jest on rowniez obowiazdkowy. Za katalizatorem jest tlumik srodkowu potem jest rura i tlumik koncowy. W samochodach wyczynywych za katalizatorem jest jaczescie sama, dosc gruba rura o bardzo gladkiej powiezchni. Tlumikow w sporcie sie nie stosuje poniewaz stwarzaja one koljne zawirowania saplin a chodzi przeciez o to zeby jak najszybciej wylecialy z ukladu. wadą tego rozwiazania jest straszny halas. A wiec jezeli nie masz zamiaru startowac w rajdach to mozesz za stosunkowo niewielkie pieniadze kupic tuningowy tlumik ktory w pelni wystarczy aby lepiej odprowadzac spaliny no i juz nie bedzie tak glosno. Takie tlumiki najczescie wydaja mily dla ucha basowy dzwiek. To tyle co mi wiadomo o wydechach. Mam nadzieje ze sie nie ograniczysz do zalozenia dwururowej koncowki za seryjnym tlumikiem:) pozdrawaim, wojtek
wojtass
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek, 16 mar 2004, 17:15

Postprzez schwepes » wtorek, 16 mar 2004, 23:36

wojtass napisał(a):Jeżeli chcesz modyfikować uklad wydechowy to zacznijmy od tego, ze lepiej jest zastawic stary katalizator niz wstawiac w jego miejsce kawalek rury lub kontrowersyjną strumienice.

czy stary katalizator będzie lepiej się sprawował od prostej rury? śmiem wątpić :roll: . Żadne z tych rozwiązań nie jest idealne, ale z moich doświadczeń nie ma nic gorszego niż zjarany kat.

Przeplyw spalin prze katalizatoir jest caly czas "monitorowany" przez komuter i jakiekolwiek zmiany w tym przeplywie moga byc przyczyna pogorszenia pracy silnika a w silnikach diesla nawet przejscia na tryb awaryjny.

o tym już kilkukrotnie pisałem w innych tematach.. nie w każdym samochodzie lambda jest za katalizatorem, a w samochodach w których są 2 lambdy (przed i za katem), ta druga czasem służy tylko jako 'monitor' pracy katalizatora i nie wpływa w żaden sposób na silnik, tylko wyświetla informację 'check engine' ale bez przechodzenia w tryb awaryjny.

jeśli obie lambdy wpływają na skład mieszaki, lub lambda jest tylko za katem to czy diesel czy benzyna i tak przejdzie w tryb awaryjny.. jeśli lambda jest przed katalizatorem i nie ma czujnika ciśnienia spalin to można wywalić bez specjalnego strachu.

Oczywiscie nie zmiana nie bedzie sie ograniczac tylko do zamiany seryjnego na sportowy. Zaraz po zmanie(albo jeszcze przed) udaj sie do jakiejs znanejj firmy tuniongowej, tam gdzie maja hamownie. Tuner "ustawi ci komputer" pod nowy katalizator tak aby nie bylo juz zadnych zaklucen no i zeby wyciagnac te pare konikow... to tyle jezeli chodzi o katalizatory z mojej strony...

Jeśli mamy na tyle kasy żeby bawić się w strojenie czipa na hamownii, to nie mają sensu jakieś kombinacje z wydechem typu strumienice czy kombinowanie z katalizatorem. Kupujemy lub robimy na zamówienie wydech obliczony pod silnik i potem stroimy to na hamownii. Przy strojeniu nie ma różnicy czy jest katalizator czy nie ma, bo wystarczy przestroić komputer do nowego zakresu sygnałów z lambdy. :)
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Truskawa » wtorek, 16 mar 2004, 23:47

My tu pierdu pierdu, a gość dalej nic nie wie... hehe ;)

Wszystko napisane powyżej się zgadza ! Ale trzeba wziąść pod uwagę, że w n-ilości rozwiązań technicznych.. a to oznacza, że nie w każdej - ooo :)

Najlepiej omawiać czy takie a takie rozwiązanie cos da na konkretnym przykładzie... zapoznać się z jego budową itp. etc ... i radzić !

A jaki samochodzik rozbieramy ?
.:: Do zobaczenia na oesach ::.
Avatar użytkownika
Truskawa
N2
 
Posty: 168
Dołączył(a): poniedziałek, 21 paź 2002, 15:17
Lokalizacja: Kraków

Postprzez schwepes » wtorek, 16 mar 2004, 23:57

wojtass napisał(a):Jezeli uzywasz samochodu na codzien to wystarczy zmienic seryjna wkladke (filtr powietrza)na sportowa. Jest ona drozsza, ale wydajniesza no i producent daje na nia 10 lat gwarancji albo 1 mln kilmoetrow!!!. Na takich filtrach najczesciej pisze ze daja one od 2-10% mocy... niestety tylko tak pisze, moze daja one jakas dziesiata procenta mocy a wiec tyle ze wcale nie poczyjesz...

trzeba jeszcze sprawdzić czy taka wkładka nie spowoduje spadku mocy... bo i takie przypadki się zdarzają (np. dlatego część wyczynowych samochodów gdzie zastosowany jest seryjny dolot ma zwykłe papierowe filtry). tutaj wszystko zależy od indywidualnych cech silnika..

sa jeszcze strumienice dolotowe ale one maja bardziej sluzyc wygladowi. Tak naprawde strumienice uzywane sa tylko przez tuningowcow a nie przez profesjonalnych tunerow.

a klasa 1 w RC?
a np ten wykres A-grupowego SC na strumienicy dolotowej?

Z ciekawostek dodam, ze chcac zwiekszyc wartosc momentu obrotowego na nizszych obrotach to rura prowadzaca powietrze do kolektora ssacego powinna byc bardziej powiginana niz w przypadku kiedy chcesz uzyskac lepszy moment przy wysokich obrotach.

dolot ma być dłuższy lub o większej pojemności.. zawijanie rury wpływa negatywnie na opory przepływu. we współczesnych samochodach te 'powiginane' doloty są spowodowane tylko i wyłącznie niemożliwością upchnięcia ich w inny sposób pod maską..

Oczywiscie mozesz tez wymienic filter na stozkowy ale tu juz bedziesz musial zmieniac cala obodowe filtra a jak wiedza bardziej wtajemniczeni w grN nie mozna zmieniac jej ksztaltu. Taki filter jest wydajniejszy od wkladki poniewaz ma wieksza powiezchcnie ssania. Niestety jest tez drozszy. To tyle jezeli chodzi dolot.

jest wydajniejszy, co nie oznacza że w seryjnym silniku da poprawę.. zazwyczaj nie da..

Przejdzmy do wydechu. Poczatkiem ukladu wydechowego jest kolektor wydechowy. Mozesz go wymienic na sportowy (metaliczny)

metaliczny? :roll:

typu 4:2:1, smuklejszy o gladszej powiezchni dzieki ktorej spaliny beda mialy latwie "przeleciec" Ponadto dzieki jego dlugiej budowie zanika zjawisko tzw wracania sie saplin.

zjawisko cofania spalin przy niskich obrotach rozwiązuje się poprzez odpowiednio większy rozmiar (średnicę) kolektora niż kanałów wydechowych. Długość kolektora sportowego wcale nie musi być większa, a czasem jest dokładnie odwrotnie. W DFie np. kolektor rurowy 4-2-1 kończy się w miejscu, gdzie seryjny kolektor przechodzi z 4 w 2. Tak poza tym większość kolektorów jest typu 4-2-1. typ 4-1 jest 'zarezerwowany' dla wydechów smochodów torowych, gdyż poprawia górę demolując ;) całkiem średnie obroty

Tlumikow w sporcie sie nie stosuje poniewaz stwarzaja one koljne zawirowania saplin a chodzi przeciez o to zeby jak najszybciej wylecialy z ukladu. wadą tego rozwiazania jest straszny halas.

o jakim sporcie my mówimy? Db drag :)

A wiec jezeli nie masz zamiaru startowac w rajdach to mozesz za stosunkowo niewielkie pieniadze kupic tuningowy tlumik ktory w pelni wystarczy aby lepiej odprowadzac spaliny no i juz nie bedzie tak glosno. Takie tlumiki najczescie wydaja mily dla ucha basowy dzwiek.

tłumiki 'tjunikowe' dają dźwięk (o gustach się nie dyskutuje) i nic więcej.. za niewielkie pieniądze lepiej nic nie robić, albo lepiej trochę poczytać fachowej literatury i spróbować dobrać sobie wydech na bazie tanich części.
Bardzo dobrym przykładem jest tłumik z DFa w większości pucharowych CC/SC - trochę ponad 20zł a efekty są :wink:
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez michalck » wtorek, 9 paź 2007, 23:03

tłumik z DFa w większości pucharowych CC/SC - trochę ponad 20zł a efekty są

mam pytanko co do tego tlumika. czy w wiekszych pojemnosciach silnika typu jakis pug 205GTI czy tez Kadett 2.0 moge zastosowac podobny wydech i bedzie wydawal fajny dzwiek czy to raczej nie przejdzie? jesli nie to co moglbym zrobic zeby moj wydech tak ladnie bzyczal. z gory dzieki za odpowiedz i pozdrawiam
Avatar użytkownika
michalck
 
Posty: 26
Dołączył(a): piątek, 10 sie 2007, 14:14
Lokalizacja: kielce

Postprzez schwepes » środa, 10 paź 2007, 07:07

michalck napisał(a):
tłumik z DFa w większości pucharowych CC/SC - trochę ponad 20zł a efekty są

mam pytanko co do tego tlumika. czy w wiekszych pojemnosciach silnika typu jakis pug 205GTI czy tez Kadett 2.0 moge zastosowac podobny wydech i bedzie wydawal fajny dzwiek czy to raczej nie przejdzie? jesli nie to co moglbym zrobic zeby moj wydech tak ladnie bzyczal. z gory dzieki za odpowiedz i pozdrawiam

Wszystko można, ale "bzyczenie wydechu" to nie jest temat na forum o mechanice rajdowej...
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez bzyq » środa, 10 paź 2007, 11:44

Wszystko można, ale "bzyczenie wydechu" to nie jest temat na forum o mechanice rajdowej...


ekhm...
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Postprzez michalck » środa, 10 paź 2007, 14:56

Wszystko można, ale "bzyczenie wydechu" to nie jest temat na forum o mechanice rajdowej...

wydaje mi sie ze calosciowo wydech jak i jego dzwiek po zrobieniu wydechu ma wiele wspolnego z mechanika rajdowowa moge sie mylic ale forum sluzy chyba do tego albo wyrazac swoja opinie oraz pytac jesli cos jest nie jasne :? Pozdrawiam
Avatar użytkownika
michalck
 
Posty: 26
Dołączył(a): piątek, 10 sie 2007, 14:14
Lokalizacja: kielce

Postprzez schwepes » środa, 10 paź 2007, 18:27

bzyq napisał(a):
Wszystko można, ale "bzyczenie wydechu" to nie jest temat na forum o mechanice rajdowej...


ekhm...

To był cytat za autorem. Wszelka zbieżność osób i sytuacji całkowicie przypadkowa ;)

michalck napisał(a):wydaje mi sie ze calosciowo wydech jak i jego dzwiek po zrobieniu wydechu ma wiele wspolnego z mechanika rajdowowa moge sie mylic ale forum sluzy chyba do tego albo wyrazac swoja opinie oraz pytac jesli cos jest nie jasne

No więc wyraziłem swoją opinię na ten temat. Moim zdaniem barwa dźwięku jest najmniej istotną rzeczą przy robieniu wydechu, a już w szczególności w wydechu do samochodu rajdowego lub aspirującego do tego miana.

Natomiast w odpowiedzi na twoje poprzednie pytanie odpowiem tak jak już odpowiedziałem - wszystko można. Tylko nie koniecznie będzie to działać jak powinno. Coś co się sprawdza w silniku 1.5 75KM, nie będzie dobre do silnika 1.9-2.0 115KM-150KM
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez michalck » środa, 10 paź 2007, 19:59

Natomiast w odpowiedzi na twoje poprzednie pytanie odpowiem tak jak już odpowiedziałem - wszystko można. Tylko nie koniecznie będzie to działać jak powinno. Coś co się sprawdza w silniku 1.5 75KM, nie będzie dobre do silnika 1.9-2.0 115KM-150KM

no i o taka odpowiedz mi chodzilo wilkie dzieki :wink: schwepes
Avatar użytkownika
michalck
 
Posty: 26
Dołączył(a): piątek, 10 sie 2007, 14:14
Lokalizacja: kielce

Postprzez martenzyt » piątek, 14 mar 2008, 14:14

schwepes napisał(a):Bardzo dobrym przykładem jest tłumik z DFa w większości pucharowych CC/SC - trochę ponad 20zł a efekty są :wink:


O własnie mam pytanko bo też słyszałem że to dobra opcja zresztą ja chyba taki też u siebie mam założony ale nie jestem pewien bo już kupiłem CC z takim (tłumik okrągły i wydech też). Ale ten tłumik z DF'a ma być wypatroszony czy zwyczajny seryjny bez ingerencji w środek?
Avatar użytkownika
martenzyt
N3
 
Posty: 433
Dołączył(a): poniedziałek, 3 gru 2007, 16:25
Lokalizacja: Sosnowiec

Następna strona

Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron