Sprzęgło w gokarcie?

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Sprzęgło w gokarcie?

Postprzez wartek » niedziela, 21 gru 2003, 13:02

Witam,
od pewnego czasu zastanawia mnie pewien fakt, na jakiej zasadzie dziala sprzęgło w takim podstawowym gokarcie jakie jezdza "dla rozrywki", bez skrzyni biegów.
ok wciskam gaz to przyspiesza, hamuje zwalnia, ok, ale gdy przy hamowaniu kola sie zablokuja to silnik nie gaśnie
kiedy sie zatrzymam, silnik nie gasnie
kiedy mnie cofaja silnik nie gaśnie
kiedy trzymam hamulec silnik nie gaśnie
kiedy jednocześnie trzymam gaz i hamulec to silnik nie gaśnie tylko wchodzi na obroty a gokart stoi w miejscu

wiec jakos musi rozsprzęglać silnik z kołami, ale jak? i kiedy?
Avatar użytkownika
wartek
N2
 
Posty: 167
Dołączył(a): sobota, 3 sie 2002, 12:38
Lokalizacja: 3City


Postprzez Jachu » poniedziałek, 22 gru 2003, 01:34

Raz mi się coś obiło o uszy że sprzęgło jest wciskane razem z hamulcem ale to i tak wszystkiego nie wyjaśnia.
moje gg: 4159859
Jachu
 
Posty: 43
Dołączył(a): czwartek, 19 cze 2003, 13:29
Lokalizacja: Kraków

Postprzez wartek » poniedziałek, 22 gru 2003, 12:21

ale kiedy nie naciskasz zadnego z pedalow, gokart stoi z wlaczonym silnikiem, wiec juz wtedy musi byc rozsprzeglony
Avatar użytkownika
wartek
N2
 
Posty: 167
Dołączył(a): sobota, 3 sie 2002, 12:38
Lokalizacja: 3City

Postprzez Jachu » poniedziałek, 22 gru 2003, 15:33

Też nie raz się nad tym zastanawiałem ale nie wiem jak to działa.
moje gg: 4159859
Jachu
 
Posty: 43
Dołączył(a): czwartek, 19 cze 2003, 13:29
Lokalizacja: Kraków

Postprzez samer_wrc » poniedziałek, 22 gru 2003, 16:21

To moze sprzego jest podlaczone i do pedlau hamulca i do gazu ? Czyli jak naciskamy pedal hamulca do wysorzeglamy silnik ,albo jak puscimy hamulec to tez go wysprzegla ?
13.02.2004 , dlaczego ten dzien musial byc ? :( Janusz trzymaj sie! Jestes Nadal Mistrzem

Nowe GG - 6195772
Avatar użytkownika
samer_wrc
N3
 
Posty: 466
Dołączył(a): sobota, 31 maja 2003, 17:26
Lokalizacja: Opole

Postprzez Jachu » poniedziałek, 22 gru 2003, 22:19

Też tak o tym myślałem ale nie wiem jakby to działało. Wtedy chyba odczuwalna byłaby zależność wciskania pedału gazu od hamulca, a z tego co ja wiem to nie czuje się aby to było jakoś połączone.
moje gg: 4159859
Jachu
 
Posty: 43
Dołączył(a): czwartek, 19 cze 2003, 13:29
Lokalizacja: Kraków

Postprzez SariS1.4 » wtorek, 23 gru 2003, 19:01

tez sie nad tym zastanawialem.. myslalem nawet ze moze to automat ale to jednak nie to. To jakies pewnie genialnie proste rozwiazanie jest.
Avatar użytkownika
SariS1.4
N1
 
Posty: 94
Dołączył(a): wtorek, 15 lip 2003, 11:45
Lokalizacja: Przemyśl City

Postprzez GregHGT » środa, 24 gru 2003, 14:53

To jest tzw. sprzeglo bebnowe, tzn laczy od okreslonej predkosci obrotowej silnika, ponizej niej naped jest rozlaczony. To rowniez tlumaczy dlaczego nie zgasisz silnika blokujac kola - nastepuje natychmiastowe rozlaczenie napedu i silnik pracuje na luzie.

Jak dziala to sprzeglo? Nigdy go nie widzialem, ale czytalem ze to po prostu beben w ktorym obracaja sie "szczeki cierne" z ciezarkami. Rosnaca wraz z obrotami sila odsrodkowa dociska szczeki do bebna i naped jest przenoszony.
Avatar użytkownika
GregHGT
N2
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 20 sty 2003, 21:12
Lokalizacja: Ursynów koło Warszawy

Postprzez żółtodziób » piątek, 26 gru 2003, 18:04

sprzęgło bębnowe inaczej zwane odśrodkowym. Podobny patent stosuje się w skuterach, w połączeniu z bezstopniowymi skrzyniami biegów. Robi się tak dlatego że takie rozwiązanie praktycznie umiemożliwia zmianę biegów a także hamowanie "biegami" zmiana biegów trwałaby zbyt długo, trzebaby zejść z obrotów aż by sprzegło puściło i potem z powrotem wkręcać się na nie, po pierwsze ciężko coś takiego wyczuć, po drugie tracimy czas.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Postprzez wartek » piątek, 26 gru 2003, 18:59

no taki patent wszystko wyjasnia
Avatar użytkownika
wartek
N2
 
Posty: 167
Dołączył(a): sobota, 3 sie 2002, 12:38
Lokalizacja: 3City

Postprzez TommiCrazy » niedziela, 28 gru 2003, 17:14

gokart z włącznym silnikiem bez obciazenia zawodnikiem bedzie jechac powoli do przodu !
Obrazek
Mitsubishi Starion Turbo EX2000
Avatar użytkownika
TommiCrazy
A6
 
Posty: 1057
Dołączył(a): środa, 16 paź 2002, 20:40
Lokalizacja: Skawina-cheltenham UK

Postprzez !ADI! » niedziela, 28 gru 2003, 17:43

dokładnie. Dlatego zwykle obsługa toru używa stóp jako hamulców postojowych :)
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków


Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości