Różnica miedzy S2000 a starymi kit carami (F2)

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Postprzez żółtodziób » niedziela, 23 kwi 2006, 16:19

Natomiast generalna reguła jest taka że im większy moment tym większa masa, przy czym dla podobnego typu wyścigów są to różnice rzędu kilku kg. Więc tu większym problemem będzie moment bezwładności takiej skrzyni niż jej masa - 5 czy 6kg zawsze można urwać gdzie indziej ale taka masa wirująca ma wpływ na przyspieszenia na niższych biegach.


Dla jednego typu wyścigów różnice są niewielkie, bo i nie ma wielkich różnic w wartościach momentu obrotowego w poszczególnych klasach. Zauważ ze w przypadku dyzla mówimy o kilkukrotnie większym momencie obrotowym niż w przypadku F2, nie sądzę zeby skończyło się na kilku dodatkowych kilogramach, prędzej na kilkunastu. Oczywiscie trudno to zweryfikować w jakikolwiek sposób bo nikt tego nie podaje, ale wystarczy obejrzeć sobie skrzynię biegów od jakiegoś wurca i od ośki. A taki dizelek ma moment obrotowy własnie na pozimie WRC. Jedyna droga do ochudzenia tego elementu to mniejsza ilość biegów, dyzel może mieć szerszy zakres optymalnych obrotów. Do tego dochodzi jeszcze większa masa sprzęgła, choć akurat tarcza i docisk są na tyle lekkie że nawet ilkadziseiąt procent więcej to nie będzie jakaś tragicznie wysoka masa.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz


Postprzez schwepes » niedziela, 23 kwi 2006, 18:54

żółtodziób napisał(a):Dla jednego typu wyścigów różnice są niewielkie, bo i nie ma wielkich różnic w wartościach momentu obrotowego w poszczególnych klasach.

Miałem na myśli jeden typ wyścigu np. wyścigi długodystansowe i 2 różne typy samochodów i w związku z tym skrzyń. Są np. klasy w których zastosuje się skrzynie do 300Nm a są takie w których zastosuje się skrzynie do 680Nm. W takim przypadku różnice są rzędu kilku kg. Natomiast porównując skrzynie do wyścigów długodystansowych i skrzynię do jakiejś małej formuły dla mniej więcej zbliżonego momentu różnice są rzędu kilkunastu kg, lub w przeliczeniu kilkudziesięciu procent.

Nie wiem ile ważą skrzynie we współczesnych dieslach (nie mówiąc już o rajdowych), szczególnie tych o bardzo dużych momentach obrotowych. W starych dieslach zdarzają się skrzynie o identycznych przełożeniach jak w benzynowych, a różnice są tylko w dyfrach. No ale tamte diesle nie miały jakiś wielkich osiągnięć jeśli chodzi o generowane momenty obr i moce.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez żółtodziób » niedziela, 23 kwi 2006, 20:38

W długodystansowych wyścigach skrzynia biegów nierzadko stanowi element nośny, więc zasadnicza część masy może wynikać z faktu zastosowania mocnej obudowy. No, ale przyznam się że za specjalnie się nie orientuję jakie są masy skrzyń biegów, nigdzie nie spotkałem się z takimi danymi, jednak jak patrzę a rozmiary skrzyń biegów do aut wyczynowych z dużym momentem obrotowym to te 5-6 kg wydaje mi się trochę mało, wydaje mi się że można oszczędzić więcej.

nie wiem tylko jaka klasa w wyścigach długodystansowych ma zaledwie 300 Nm, nawet pucharowe Porsche GT3 ma 400 Nm, nie znalazłem danych 997 GT3-R w specyfikacji klasy GT2, ale raczej słabszy nie jest. Nie sądzę też żeby LMP2 miały coś koło 300 Nm. Różnice nie są wiec aż tak duże...
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Poprzednia strona

Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości