Wylacznik wentylatora chłodnicy

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Wylacznik wentylatora chłodnicy

Postprzez GregHGT » niedziela, 12 gru 2004, 13:24

Czesto jako wyposazenie samochodu rajdowego podawany jest "wylacznik wentylatora chlodnicy". Jaki jest cel montazu takiego wylacznika?? Podczas jazdy oesowej chyba i tak sie wentylator nie wlacza? Ktos ma jakiegos pomysła ?
Avatar użytkownika
GregHGT
N2
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 20 sty 2003, 21:12
Lokalizacja: Ursynów koło Warszawy


Postprzez mop » niedziela, 12 gru 2004, 14:34

wlacznik wentylatora chlodnicy, zeby Ci sie silnik nie przegrzal
Avatar użytkownika
mop
A5
 
Posty: 510
Dołączył(a): sobota, 13 wrz 2003, 14:42
Lokalizacja: wwa

Postprzez tomec1 » niedziela, 12 gru 2004, 20:08

:arrow: normalna sprawa, ja sam sobie taki sprawiłem, bo lepiej dmuchać na zimne, :) dosłownie,polecam, załóż sobie
tommi
Avatar użytkownika
tomec1
 
Posty: 10
Dołączył(a): niedziela, 21 mar 2004, 10:39
Lokalizacja: KRAKÓW

Postprzez wally » niedziela, 12 gru 2004, 22:56

Dokładnie włącznik wentylatora to super sprawa :!:
Tylko nie można zapomniec go włączyć :!: :D
wally
N1
 
Posty: 97
Dołączył(a): czwartek, 11 mar 2004, 00:56
Lokalizacja: WaWa

Postprzez !ADI! » poniedziałek, 13 gru 2004, 13:11

Chodzi o to, żeby jak najbardziej wychłodzić silnik przed OSem. Bo jak wiesz w czasie OSu silnik mocno się grzeje. A po za tym, termostat może się zawiesić a w tedy włączasz wentylator "manualnie"
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez sojek1 » poniedziałek, 13 gru 2004, 15:09

Tak jak ADI pisze na OS silnik jest mocno wysilony i się grzeje.
Dlatego między OS-ami warto włączyć wentyl a nie czekać aż załączy go termowłącznik :)

Poza tym, jeżeli jeździsz w KJS i używasz auta na codzień, to dobrze zrobić sobie termowłącznik równolegle z włącznikiem w kabinie (w mieście możesz zapomnieć o włączeniu wentyla). :)
GG 4708584

Janusz na zawsze w pamięci
Avatar użytkownika
sojek1
 
Posty: 41
Dołączył(a): poniedziałek, 5 lip 2004, 00:23
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez dembol SC » poniedziałek, 13 gru 2004, 16:02

A zrobienie takiego wlacznika w Seicento powoduje ze automatyczny wlacznik wentylatora przestaje dzialac?
pozdro
Rajdowy Poznań
Avatar użytkownika
dembol SC
N1
 
Posty: 92
Dołączył(a): sobota, 1 maja 2004, 22:38
Lokalizacja: Poznań

Postprzez !ADI! » poniedziałek, 13 gru 2004, 19:03

NIE!! Skąd. Wiesz co by się działo jakbyś sobie o włączeniu wentylatora w korku [jak ktoś wcześniej napisa]! :D

Natomiast nie wiem jak to jest, bo widziałem [słyszałem ;)], że jak w seju wyłączysz silnik to wentylator dalej pracuje. Natomiast u mnie, wyłącza się od razu. Ale oczywiście mogę włączyć wentylator nawet bez kluczyka w stacyjce. Więc może to nie tylko zmostkowanie wyłącznika.

Aha jeżeli masz już taki włącznik, to nie możesz zapomnieć o wyłączeniu wentylatora jeżeli gasisz silnik. bo po powrocie do auta może spotkać Cię przykra niespodzianka :)

Aha no i jeszcze jedno. W seicentach ten wyłącznik ma większy sens niż w CC, bo w "sześćsetkach" nie ma wskaźnika temperatury silnika :(.
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez GregHGT » poniedziałek, 13 gru 2004, 19:14

!ADI! napisał(a):Chodzi o to, żeby jak najbardziej wychłodzić silnik przed OSem. Bo jak wiesz w czasie OSu silnik mocno się grzeje. A po za tym, termostat może się zawiesić a w tedy włączasz wentylator "manualnie"


Wiesz co, to chyba troche bez sensu...co z tego ze przed startem OESu wychlodzisz silnik, jak po pierwszych 4-5 zakretach znowu sie nagrzeje do temperatury "roboczej" ? Poza tym i tak go za mocno nie schlodzisz bo po prostu sie wczesniej zamknie termostat? No i po trzecie wcale tak nie jest ze "zimny silnik to dobry silnik". Silnik ma pracowac w odpowiednim zakresie temperatur a nie w jak najnizszej.

To tyle moich watpliwosci po przeczytaniu Waszych odpowiedzi, ale za wszystkie bardzo dziekuje.
Avatar użytkownika
GregHGT
N2
 
Posty: 179
Dołączył(a): poniedziałek, 20 sty 2003, 21:12
Lokalizacja: Ursynów koło Warszawy

Postprzez ZOWA » poniedziałek, 13 gru 2004, 20:21

ale w jakis patowych sytuacjach mozesz zalaczyc wentylator na odcinku
ZOWA
A6
 
Posty: 1110
Dołączył(a): wtorek, 27 maja 2003, 13:12
Lokalizacja: Kraków GG1342916

Postprzez sojek1 » poniedziałek, 13 gru 2004, 20:43

Tu nie chodzi o to żeby silnik miał 60st. tylko właśnie żeby utrzymać go odpowiednim zakresie temperatur.
Zwróć uwagę, że Fiat projektując układ chłodzenia raczej nie brał pod uwagę używania samochodu w KJS (czyt. ekstremalne warunki), a złożenie włącznika po prostu pomaga termowłącznikowi. :)

Moim zdaniem najlepiej byłoby dobrać inny termowłącznik, który załącza wentyl wcześniej i później go wyłącza.:)
GG 4708584

Janusz na zawsze w pamięci
Avatar użytkownika
sojek1
 
Posty: 41
Dołączył(a): poniedziałek, 5 lip 2004, 00:23
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez sojek1 » poniedziałek, 13 gru 2004, 20:49

ADI na chodzący wentyl po wyłączeniu stacyjki też jest sposób:

Włącznik który montujesz w kokpicie puszczasz przez przekaźnik, który odcina prąd po wyłączeniu stacyjki.
GG 4708584

Janusz na zawsze w pamięci
Avatar użytkownika
sojek1
 
Posty: 41
Dołączył(a): poniedziałek, 5 lip 2004, 00:23
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez !ADI! » poniedziałek, 13 gru 2004, 20:49

GregHGT napisał(a):
!ADI! napisał(a):Chodzi o to, żeby jak najbardziej wychłodzić silnik przed OSem. Bo jak wiesz w czasie OSu silnik mocno się grzeje. A po za tym, termostat może się zawiesić a w tedy włączasz wentylator "manualnie"


Wiesz co, to chyba troche bez sensu...co z tego ze przed startem OESu wychlodzisz silnik, jak po pierwszych 4-5 zakretach znowu sie nagrzeje do temperatury "roboczej" ? Poza tym i tak go za mocno nie schlodzisz bo po prostu sie wczesniej zamknie termostat? No i po trzecie wcale tak nie jest ze "zimny silnik to dobry silnik". Silnik ma pracowac w odpowiednim zakresie temperatur a nie w jak najnizszej.

To tyle moich watpliwosci po przeczytaniu Waszych odpowiedzi, ale za wszystkie bardzo dziekuje.


Akutat to, żeby "przychłodzić" auto przed startem usłyszałem od zawodnika!!

I przecie wentylator nei schłodzi silnika do -20C tylko przychłodzi. A to że po kilku zakrętach się nagrzeje. OK. Ale za to może się okazać, że PRZEGRZEJE się też kilka zakrętów dalej, czyli może za metą. Bo wszystko jest ok gdy trasa jest w miarę szybka. Gożej gdy jest pod górę i kręta.
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez !ADI! » poniedziałek, 13 gru 2004, 20:51

sojek1 napisał(a):ADI na chodzący wentyl po wyłączeniu stacyjki też jest sposób:

Włącznik który montujesz w kokpicie puszczasz przez przekaźnik, który odcina prąd po wyłączeniu stacyjki.



Ale spoko spoko :D mi to działa dobrze :D tylko piszę co się u mnie nie dzieje i nie potrzebuję tego "wyładowywacza" akumulatora :D:D:D
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez dembol SC » poniedziałek, 13 gru 2004, 21:04

!ADI! napisał(a):Natomiast nie wiem jak to jest, bo widziałem [słyszałem ;)], że jak w seju wyłączysz silnik to wentylator dalej pracuje. Natomiast u mnie, wyłącza się od razu. Ale oczywiście mogę włączyć wentylator nawet bez kluczyka w stacyjce. Więc może to nie tylko zmostkowanie wyłącznika.


No wlasnie widzialem to samo :) Mam seja MPI i u mnie po wylaczeniu silnika wentylator przestaje dzialac, nawet gdy chwile wczesniej jeszcze chodzil. Z tego co zaobserwowalem w SPI jest inaczej - wentylator dziala nawet przy wylaczonym silniku...

!ADI! napisał(a):Aha jeżeli masz już taki włącznik, to nie możesz zapomnieć o wyłączeniu wentylatora jeżeli gasisz silnik. bo po powrocie do auta może spotkać Cię przykra niespodzianka :)


;)

!ADI! napisał(a):Aha no i jeszcze jedno. W seicentach ten wyłącznik ma większy sens niż w CC, bo w "sześćsetkach" nie ma wskaźnika temperatury silnika :(.


No ja chce zrobic taki wlacznik + wskaznik temp wody.

Jeszcze jedno: wydaje mi sie, ze wlaczenie wentylatora ma sens wlasnie zeby schlodzic silnik po "wysilku", np. po kilku okrazeniach na torze i wylaczeniu silnika - wlaczasz wentylator zeby ci sie conieco nie zagotowało :) , albo analogicznie po próbie - jak stoisz przed PKC...
pozdro
Rajdowy Poznań
Avatar użytkownika
dembol SC
N1
 
Posty: 92
Dołączył(a): sobota, 1 maja 2004, 22:38
Lokalizacja: Poznań

Następna strona

Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości