jak to jest z ta moca???

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Postprzez schwepes » poniedziałek, 1 gru 2003, 22:18

Kuba M. napisał(a): Oczywiście, że są to wartości ze sobą powiązane. Jednak samochód przyspiesza przewagą momentu na kołach nad oporami wszelakimi. Czyż nie?

równie dobrze można porównywać przewagę mocy nad mocą oporów (zresztą na wykresach z hamownii właśnie rysowana jest całkowita moc oporów)... ale reszta się naturalnie zgadza :) ..

przykład:
Obrazek

Tak sobie pomyślałem, czy aby w Polsce jest hamownia przystosowana do mierzenia mocy czteropędów? Jeśli nie, to trzeba szukac na zagranicznych stronach chyba.

jest przynajmniej kilka.. jak bardzo chcecie to wykres jakiejś ponad 300-konnej Imprezy (niestety nie A ani N-gr.) się znajdzie ;)

Shwepes! Ja świetnie rozumiem, że za moc odpowiedzialne są kształty komór, wtryski itd. Pisałem jednak o pewnej teoretycznej wartosci, której nie przeskoczysz choćby nie wiem co. Jak do silnika dostarczysz tyle a tyle powietrza i tyle a tyle paliwa w jakims czasie to teoretyczna moc obliczona dla 100% sprawności procesu spalania da sie policzyc. Wtryski, kształty, zapłony itd. jedynie mają za zadanie sprawność jak najbardziej zbliżyć do 100% ale nigdy jej nie przekroczą.
To właśnie pojemność, wartość ciśnienia doładowania i średnica zwężki są jedynymi potrzebnymi parametrami do obliczenia krzywej teoretycznej mocy silnika. Jak nie chcesz mieć krzywej tylko moc max. to wystarczy Ci znać średnice zwężki.

no i tu się muszę nie zgodzić :) .. znając średnicę zwężki i pojemność nie jesteś w stanie podać przybliżonej mocy samochodu.. potrzebujesz jeszcze przynajmniej ciśnienie doładowania i stopień sprężania oraz temp. mieszanki...

teoretyczną moc rzeczywiście da się obliczyć, ale w przypadku 2-litrowego silnika z turbo na pewno nie będzie to 300KM.. wystarczy napisać że te silniki mają ponad 300KM (tu się zgadzamy, choć pewnie nie co do konkretnej wartości ;) ) mimo że sprawność IC czy sprawność turbiny mają grubo poniżej 100%..
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków


Postprzez Kuba M. » poniedziałek, 1 gru 2003, 23:12

Wszelakie wykresy mile widziane, wraz z fachowym komentarzem oczywiście :)
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Postprzez schwepes » poniedziałek, 1 gru 2003, 23:51

Obrazek
zakres obrotów urzytecznych jak widać koło 1700-1800obr, doładowania 1.4-1.5 bar i IC air-to-air z przodu...

WRCe (poj. do 2000cc) mogą ładować do 3bar.. ;)
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Kuba M. » wtorek, 2 gru 2003, 00:37

Jak już jesteśmy przy kopiących silnikach to znalazłem taką dosyć mocno wykręconą Octavie. W sumie silnik nie aż tak kopiący jak ten z Imprezy, ale i moc troszkę inna - poniżej 3500rpm bym nie schodził jednak :)

Cośik jednak spartaczyli, co to ma być za falowanie? Ciekawe czym jest spowodowane? Filtr powietrza źle dobrany? Nie wiem...



Obrazek
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Postprzez schwepes » wtorek, 2 gru 2003, 08:58

ja się raczej nie dziwię wykresowi imprezy... bo rzadko się zdarza żeby była tak ładnie narastająca prosta.. (a jak wyglądają wykresy samochodów N/A ze zmienna geometrią dolotu.. - fale, fale, fale.... ;) )

silnik calibry 2.0T praktycznie seryjny
Obrazek

mocna octavia
Obrazek

honda 1,8
Obrazek

honda 2.2 v-tec (wyraźnie widać załączenie się innego wałka ;) )
Obrazek

a tak wygląda wykres jak wastegate puszcza :) i to dopiero można nazwać dziwnym wykresem..
Obrazek
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez stoTYSIECYbarbarzyncow » piątek, 12 gru 2003, 17:47

czytam sobie wlasnie ten watek i nasunelo mi sie pytanie. (btw. totalnie laickie i byc moze banalne;) ale... ) czy auto o wadze 750 kg i mocy 60km bedzie mialo osiagi porownywalne z autem o wadze 1500kg i mocy 120km?
.hoes caretaker
Avatar użytkownika
stoTYSIECYbarbarzyncow
N1
 
Posty: 74
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 16:11
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Kuba M. » sobota, 13 gru 2003, 20:44

stoTYSIECYbarbarzyncow napisał(a):czytam sobie wlasnie ten watek i nasunelo mi sie pytanie. (btw. totalnie laickie i byc moze banalne;) ale... ) czy auto o wadze 750 kg i mocy 60km bedzie mialo osiagi porownywalne z autem o wadze 1500kg i mocy 120km?


Trudno powiedzieć. Po pierwsze nie wiadomo co się kryje za słowem osiągi. Po drugie wreszcie sprawy takie jak przyspieszenie od 0-100 zależą jeszcze od stu innych czynników. Ale tak na chłopski rozum, jeśli auta będą "normalne", a przypadajacą waga na 1 konia jest taka sama, osiągi powinny mieć podobne. Ale czy to jest takie proste, nie wiem, bo tak sobie rozumuję, że jak na przykład do cieniasa włożymy silnik 60 konny to będzie nawet miło pocinał. Z kolei jakiś samochód klasy powiedzmy średniej, z silnikiem 120 koni będzie zwyczajną wolną krową.
Ale znowu dochodzę do wniosku, że przecież to 120 konne autko klasy średniej potrzebuje skrzynię kończącą się na ponad 200km/h, a cieniasek jakiś 150km/h. A może jest jeszcze jakiś super ważny czynnik, który pominąłem?
Kuba
Avatar użytkownika
Kuba M.
A5
 
Posty: 946
Dołączył(a): poniedziałek, 15 wrz 2003, 15:19
Lokalizacja: Bytom

Poprzednia strona

Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości