Zdjęcia z budowy(i odbudowy) rajdówek

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Postprzez laGadula » wtorek, 28 mar 2006, 13:14

Ewolucja (ET, ES)
Charakteryzuje wprowadzenie na stałe modyfikacji do modelu podstawowego (całkowite zaniechanie produkcji samochodu w jego poprzedniej formie - w przypadku ewolucji typu ET) albo ewolucję sportową (ES), mającą na celu lepsze przystosowanie modelu do celów wyczynowych.

Ewolucja Typu (ET)
(Dla samochodów seryjnych (Grupa N) patrz także Art.254.2.)
Samochód musi odpowiadać określonemu etapowi ewolucji, (niezależnie od rzeczywistej daty opuszczenia fabryki), a zatem ewolucja powinna być zastosowana w całości, względnie wcale.Ponadto, gdy zawodnik wybrał określoną ewolucję, wówczas wszystkie poprzednie ewolucje winny być również zastosowane, chyba że zachodzą sprzeczności między nimi. Przykładowo, jeżeli występują dwie kolejne ewolucje dotyczące hamulców, musi być zastosowana ta, która odpowiada
w czasie określonemu etapowi ewolucji samochodu.

Ewolucja sportowa (ES)
Ponieważ ewolucja sportowa (ES) odnosi się do uprzedniego rozwoju konstrukcji pojazdu, lub do jego wersji wyjściowej, samochód musi odpowiadać właściwemu etapowi ewolucji; ponadto ewolucja sportowa musi być zastosowana w całości.

czyli każdy model bazowy - czy N czy gr A musi mieć tą samą ewolucje - np jak to jest w C2 owa atrapa, której już sie nie produkuje (jako model GT), lub cały model MK2 C2 który miałby być bazowym pojazdem na rajdówke musi zawierac wszystko to co nakazuje Ewolucja Typu. Dotyczy to takze Ewolucji Sportowej - czyli elementów dodanych w celu poprawienia własciwości już homologowanej rajdówki.

Nie pozwala to jednak zbudować C2 VTS w wersji N, nakazuje tylko zastosowanie Ewolucji Typu danego modelu, (w tym przypadku facelifting i wprowadzenie nowego silnik i nowego modelu do gamy C2 - VTS) budując rajdówke grupy A. Czyli - belgijskie Agrupy mogą być budowane na bazie VTS - pod warunkiem zastosowania danych elementów z tego modelu - produkowanego od konkretnej daty (powiem tylko że są inne lampy, inna elektronika, wnetrze, zegary itp..)Oczywiscie ET musi być zastosowana w całości.
Wracamy do punktu wyjścia - VTS jest homologowany jako ET - ale tylko w Agrupie. No chyba że wyżej wymienionemu koledze chodzi o Agrupe a nie N2.
Mam nadzieję że nie zamotałem za bardzo :wink:
laGadula
N2
 
Posty: 119
Dołączył(a): poniedziałek, 29 lis 2004, 22:02


Postprzez prezes-tk » wtorek, 28 mar 2006, 16:33

Może nie zamotałeś, ale czyta się to jak nasze ustawy. Trzeba po prostu przeczytać to kilkakrotnie i po ręką mieć resztę przepisów.
Kolega najchętniej chciałby enkę, chociaż staramy mu się to wyperswadować jako rozwiązanie generalnie dające mniejsze możliwości ruchu. Może być A-grupa, nawet taka "niedokończona".
Ale w zasadzie chciałem się zapytać o dwa przytoczone przeze mnie zdania, które na pierwszy rzut oka wykluczają się wzajemnie. Wcale nie twierdzę, że mam rację, ale pewnie ktoś wie lepiej.
Pozdrawiam
Prezes-tk
www.pensjonatrafa.ta.pl
Avatar użytkownika
prezes-tk
N3
 
Posty: 217
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 13:52

Postprzez laGadula » środa, 29 mar 2006, 14:44

Możesz wyjaśnić czego nie rozumiesz - postaram się czytelniej to opisac. O jaką "rację" Ci chodzi ? W jakim sensie ?
laGadula
N2
 
Posty: 119
Dołączył(a): poniedziałek, 29 lis 2004, 22:02

Postprzez prezes-tk » środa, 29 mar 2006, 16:50

prezes-tk napisał(a):Prosiłbym tylko o pomoc w zrozumieniu następującego zapisu w załączniku J (tłumaczenie polskie na stronach PZMot):
Art. 2 HOMOLOGACJE.
"Ewolucje typu (ET), warianty-kity (VK) i ewolucje sportowe (ES) homologowane dla samochodów turystycznych (Gr.A) nie są ważne dla samochodów produkcyjnych (Gr.N))

i bezpośrednio pod tym:

"Niemniej, ewolucje typu i ewolucje sportowe homologowane w Grupie A od 01.01. 97 są ważne dla grupy N."

Nie rozumiem, jak się mają do siebie oba zapisy.
Prezes-tk


Chodzi mi o te dwa zdania zacytowane w moim poprzednim poście i powtórzone w cytacie wyżej.
Jeżeli, w skrócie ET, VK i ES homologowane dla gr. A nie są ważne dla gr. N
to
ET i ES homologowane w gr. A od 01.01.97 są ważne dla gr. N.
Te dwa zdania pochodzą z załącznika J ze strony PZMot i znajdują się tam w jednym punkcie.
Czy może to oznaczać, że jednak autem którego ewolucja typu została homologowana w gr. A po dniu 01.01.97, można (przy założeniu pozostawienia go w seryjnym fabrycznym wykonaniu-tak to dla uproszczenia nazwijmy) można zgłosić się w gr. N.

Chyba mi się już to pomieszało.
Prezes-tk
www.pensjonatrafa.ta.pl
Avatar użytkownika
prezes-tk
N3
 
Posty: 217
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 13:52

Postprzez laGadula » środa, 29 mar 2006, 17:22

Nie.

Od poczatku.
Podałeś nr homologacji A-5672 - sam nr wskazuje na gr A. To oczywiste. Napisałeś również o Ewolucji Typu samochodu C2 (VTS). To oznacza że nie trzeba budować rajdówki na podstawie tylko i wyłacznie modelu GT lub tak samo wygladajacego jak GT tylko również można to zrobić na podstawie VTS. Informuje ze C2 przeszło delikatny lifting i w takiej formie jest tylko VTS. Dlatego budując rajdówke na podstawie VTS - trzeba zachować jego wszystkie elementy "szczególne" dla modelu po liftingu (ET)(inne zegary, inne lampy, inna elektronika + wiazka itp...) Można też oczywiście zrobić na podstawie GT ale wtedy też musi mieć wszystkie podzespoly takie same jak model GT (tj. przed liftingiem). Zapis o gr. N informuje że jeśli byśmy budowali eNke na podstawie VTS - musi wygladac jak VTS, lub jeśli na podstawie GT - musi wygladać jak GT ( na podstawie ET). Ale to wcale nie oznacza że mozemy A-gr zrobić N, ponieważ nie ma homologacji dla C2 w N-gr.

Przedstawie ci schemat (prosty) :

Citroen C2 GT --------> rajdówka A grupa
|
|
\/

Ewolucja Typu (01.04.2005 - C-2 VTS)
|
|
\/
Citroen C2 VTS -------> rajdówka A grupa


TO samo dotyczy Pucharowego Peugeota który jest homologowany jako 206 XS (w A grupie) a przeszedł lifting i w zwiazku z tym przeszedł Ewolucje Typu - co za tym idzie rajdówka musi odpowiadac swojej bazie produkcyjnej.
laGadula
N2
 
Posty: 119
Dołączył(a): poniedziałek, 29 lis 2004, 22:02

Postprzez prezes-tk » środa, 29 mar 2006, 18:31

Dzięki bardzo. Powinieneś być nauczycielem. Wszystko jest jasne, już wiemy, że musi to być A-grupa i chyba nawet tak będzie bezpieczniej.
Natomiast nie chcę być upierdliwy, ale nadal nie mogę rozebrać tych dwóch zacytowanych zdań z zał. J. Być może nie ma to dla nas akurat w tym momencie znaczenia, ale nie daje mi to spokoju, więc jeśli tę sprawę potrafisz wytłumaczyć, to będę wdzięczny.
Prezes-tk
www.pensjonatrafa.ta.pl
Avatar użytkownika
prezes-tk
N3
 
Posty: 217
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 13:52

Postprzez laGadula » środa, 29 mar 2006, 20:40

Luzik...mam anielską cierpliwość a i "nauczycielem" tez jestem :wink:

Ok - jak 6-ecio latkowi :

Ewolucje Typu, czyli zmiany w fabrycznej bazie modelu i Ewolucje Sportowe - poprawienie pewnych elementów dajacych lepsze własciwosci samochodu sportowego przed 01.01.1997 dotyczyły tylko A-grup. Natomiast po tej dacie dotyczą również grupy N. Czyli :

Mając np Fiata 126 P A-grupe z rocznika 1996, który przeszedł Ewolucje Typu i Ewolucje Sportową - mozemy dokonać zmian w aucie na podstawie homologacji tych Ewoluowanych elementów. Natomiast w eNce 126p z 1996 roku nie możemy tego zrobic. (nie dotyczy ET i ES)
Natomiast po 01.01.1997 Ewolucje Typu i Ewolucje Sportowe dotyczą i A-grup i eNek. Czyli zmiany są takie same w obydwu rodzajach rajdówek.

Poczytaj dokładnie co to jest ET i ES a napewno skumasz.
laGadula
N2
 
Posty: 119
Dołączył(a): poniedziałek, 29 lis 2004, 22:02

Postprzez laGadula » niedziela, 2 kwi 2006, 11:02

Czeski C2 challenge:

http://www.citroen.cz/citroen_sport.asp ... rt_c2_chal

Może być przydatne przy budowie rajdówki. Zajmuje się tym ta firma:

http://www.mservis-citroen.cz/akce.php
laGadula
N2
 
Posty: 119
Dołączył(a): poniedziałek, 29 lis 2004, 22:02

Postprzez prezes-tk » czwartek, 13 kwi 2006, 21:53

Sprawa C-2 jest w toku (bardzo powoli, ale cały czas coś się dzieje).
Teraz poszukuję częsci homologacji Fiata CCS, która dotyczy wariantu Kit-Car (Kit-2 lub podobnie). Prawdę mówiąc posiadamy homologację odziedziczoną razem z autem, ale wychodzi na to, że jest niekompletna.
W zamian moge udostępnić zeskanowana i zapisaną na CD homologację C-2 lub SCS (N, A-5593).
Prezes-tk
Dopisane:
I nadal nikt nie ma?
Prezes-tk
www.pensjonatrafa.ta.pl
Avatar użytkownika
prezes-tk
N3
 
Posty: 217
Dołączył(a): sobota, 13 sie 2005, 13:52

Poprzednia strona

Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron