Sprawność układu przeniesienia napędu.

Wszystko o rajdówkach "od środka" :)

Moderator: SebaSTI

Sprawność układu przeniesienia napędu.

Postprzez krzychd » wtorek, 8 lis 2005, 11:41

Hejka

Mam następujące pytanko : Jakie elementy mechanicznę powodujące straty energi znajdują się w samochodzie dostawczym/osobowym z silnkiem z przodu z napędem na przednią oś,

wiem, że jest sprzęgło cierne
skrzynia biegów(2 pary kół zębatych czy 1)
półoś??
wał napędowy z przegubami??
most napędowy?
układ różnicowy??
KRzychd
Avatar użytkownika
krzychd
N3
 
Posty: 402
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 21:33
Lokalizacja: warszawa


Postprzez schwepes » wtorek, 8 lis 2005, 16:09

Mostu i wału napędowego w przednim napędzie nie ma.

Straty powodowane tarciem będą na sprzęgle, kołach zębatych skrzyni, łożyskach skrzyni, kołach dyfra, łożyskach dyfra, przegubach.

Dodatkowo podczas rozpędzania tracisz część energii na rozpędzanie mas wirujących każdego z tych elementów, ale ona jest 'oddawana' przy odhamowaniu.
Avatar użytkownika
schwepes
A6
 
Posty: 1209
Dołączył(a): piątek, 2 sie 2002, 22:13
Lokalizacja: Kraków

Postprzez krzychd » środa, 9 lis 2005, 18:31

Dzięki bardzo,

zrobiłem taki mały schemacik, ma ktoś do niego jakieś zastrzeżenia??

Obrazek[/url]
KRzychd
Avatar użytkownika
krzychd
N3
 
Posty: 402
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 21:33
Lokalizacja: warszawa

Postprzez !ADI! » środa, 9 lis 2005, 19:41

może także olej w szkrzyni i dyfrze

proponuję jeszcze przesuwanie się opony po feldze :idea:
!ADI!
S1600
 
Posty: 2699
Dołączył(a): wtorek, 15 paź 2002, 16:59
Lokalizacja: Żywiec/Kraków

Postprzez psz » środa, 16 lis 2005, 01:51

Tego przesuwania opony po feldze raczej juz sie nie liczy... W ogole przesuwa sie opona po feldze? Sprawdzales moze? Moznaby osznaczyc sobie pkt na oponi i pkt na feldze i bedziemy wiedziec (a mopze juz wiesz bo sprawdziles, jak cos to pisz :) ).

Mam taki przedmiot teoria ruchu pojazdu... OStatnio nawet na wykladzie mialem o tych sprawosciach... Dodam zatem, że nie licząc strat powodowanych przez osprzęt silnika, owszem, uwzględnia się straty hydrodynamiczne w przekładni (ewentualna pompa oleju, tudziez rozbryzgiwanie, ktore ma chyba bardzo niewielki wplyw na sprawnosc) i te straty na lozyskach (w tym lozyskach kol). Dodatkowo sprawnosc wału (ok. 0,99). No i to co pewne: straty na kazdej parze kol zebatych (straty przez tarcie i na lozyskach, ale dla skrzynki biegow zazwyczaj podawana jest cala jej sprawnosc i nie ma takich problemow chyba...), straty przekladni glownej (bo to jest osobno podawane niby).

JAk cos napisalem zle to sorry, jest noc, jutro wieczorem sprawdze tego posta, teraz moge nie miec kumacji. W kazdym razie chodzilo mi o to, ze uwzglednia sie straty na lozyskach i wale, bo wal tez ma sprawnosc <1, nic mi nie wiadomo o tym, jakoby uklad opona+felga mial sprawnosc < 1

Pozdro
"měl bych se smát ale mám úsměv Mikymauze"
Avatar użytkownika
psz
A5
 
Posty: 671
Dołączył(a): piątek, 21 mar 2003, 15:32
Lokalizacja: Siemianowice Śl.

Postprzez nhw220t » czwartek, 17 lis 2005, 15:19

Do schemaciku dodaj jeszcze przeguby! Mówione było o tym ale w koncu nie narysowaleś.[/list]
WUY3902
Avatar użytkownika
nhw220t
N2
 
Posty: 105
Dołączył(a): sobota, 24 maja 2003, 22:30
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Mechanika rajdowa

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron