W najnowszym numerze Racecar Engineering przedstawiono ogolny koncept Fiesty Rally3 i Maciej Woda duzo opowiada o tym samochodzie. Z artykulu wynika, ze Rally3 to oddolny projekt M-Sport Poland. Znalezli nisze rynkowa, czyli auto, dzieki ktoremu przeskok z oski do czterolapa nie jest tak drastyczny, czy to ze wzgledu na predkosc czy na koszty. Z racji tego ze to ich pomysl, i projektujac Fieste Rally3 tworzyli regulamin tej klasy, to sa na razie jedyna marka (co wpisuje sie w model biznesowy M-Sportu, czyli miec pierwszy samochod w klasie). Z artykulu jasno wynika, ze inni producenci, np. Toyota, sa zainteresowani ta klasa (m. in. na zyczenie Toyoty zwiekszono pojemnosc skokowa silnika z planowanyh 1000ccm do 1500ccm). Wg Macieja Wody Rally3 ma byc 1,5 sek/km wolniejsze od Rally2, a ok. 4 sek./km szybsze od Rally4, czyli dobry kierowca w Rally3 moze w krajowych mistrzoswach namieszac w generalce tym autem. Ogolnie w mistrzostwach krajowych chetnie zobaczylbym duzo Rally3 i 5-7 Rally2. Walka w Rally3 bylaby ciekawa, ci kierowcy mogliby namieszac w generalce przy odrobinie szczescia i duzych umiejetnosci. Cena Rally3, czyli ok. 120 000€ to polowa ceny Rally2 (a "tylko" 50 000€ wiecej niz Rally4), wiec frekwencja moze byc duza.
Dzieki Rally3 ta proponowana przez FIA drabinka zaczyna nabierac sensu. Mysle ze obawy dotyczace malego zroznicawania wizualnego poszczegolnych klas od siebie sa niepotrzebne. Rally4 to zwykly samochod miejski, na pierszy rzut oka bez zadnych bajerow - tak tez wyglada. Rally3, sugerujac sie Fiesta, ma tylny spoiler z Rally2, ktory wizualnie znacznie odroznia go od Rally4. Do tego na szutrze golym okiem widac roznice w prowadzeniu aut. W Rally2 do spoilera dochodza poszerzone nadkola, wieksze kola itp. Od razu widac, ze to duzo powazniejszy samochod (tak w sam raz dla krajowego mistrza czy ERC). Na koniec Rally1, zarezerwowane dla WRC, z wielkim pakietem aerodynamicznym. Wg mnie obecne samochody WRC prezentuja sie tak, ze od razu widac, ze to najwyzsza klasa samochodow. Mam nadzieje, ze w Rally1 to w duzej mierze pozostanie. W porownaniu w F1, gdzie samochody roznia sie od siebie glownie kolorem, to nie powinno byc z tym zadnego prolemu.
Co do nazewnictwa... wolalem "R5" czy "R2" od "Rally2" czy "Rally4"... te pierwsze sa krotsze i szybciej sie pisze
[EDIT] Tez mi szkoda nazwy WRC. W relacjach na zywo z rund MS czesto slyszalem prolemy u komentatorow ze sprecyzowaniem, czy chodzi o WRC samochod czy WRC mistrzostwa. Mysle ze to byl jeden z glownych motywatorow zmiany nazwy dla samochodow WRC.