Technologie zaczerpnięte z rajdów

Jak sama nazwa wskazuje, dyskusje na ogólne tematy.

Moderator: SebaSTI

Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez ZbyszekChaosu » niedziela, 1 mar 2015, 21:15

Dla producentów samochodów motosport to przede wszystkim promocja własnej marki. Innym istotnym czynnikiem jest możliwość testowania swoich wyrobów w ekstremalnych warunkach, czy też praca nad innowacyjnymi projektami. Czy znacie jakieś technologie które zostały stworzone na potrzeby rajdów a następnie zostały zaadaptowane z sukcesem do aut cywilnych?
http://bezpieczna-droga.blogspot.com/
ZbyszekChaosu
A6
 
Posty: 1101
Dołączył(a): poniedziałek, 15 lip 2013, 20:42
Lokalizacja: Łódź


Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez iceman150 » niedziela, 1 mar 2015, 23:50

Pasy bezpieczeństwa bodajże.
Rok 2004, konferencja prasowa w Nowej Zelandii:
- [reporter]: Znamy już te wszystkie wady waszego samochodu, ale czy możesz powiedzieć o nim coś dobrego?
- [Marcus]: Tak, to kabriolet.
iceman150
N3
 
Posty: 392
Dołączył(a): czwartek, 4 sty 2007, 23:26

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez ZbyszekChaosu » poniedziałek, 2 mar 2015, 00:06

iceman150 napisał(a):Pasy bezpieczeństwa bodajże.

Możesz rozwinąć swoją myśl? Dwupunktowe pasy bezpieczeństwa przeszły do samochodów z samolotów a pasy 3 punktowe opracowało Volvo do seryjnych aut. Z kolei szelki nie są technologią powszechnie stosowaną w cywilach ;)
http://bezpieczna-droga.blogspot.com/
ZbyszekChaosu
A6
 
Posty: 1101
Dołączył(a): poniedziałek, 15 lip 2013, 20:42
Lokalizacja: Łódź

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez Carloz » poniedziałek, 2 mar 2015, 08:30

Choćby napęd 4x4 do osobowych aut.

Trudno wskazać, co dokładnie z rajdów, ale dzisiejsze sportowe cywilne samochody mają sporo rozwiązań 15 lat temu stosowanych jedynie w wyścigach/rajdach. Wykorzystanie włókna węglowego, pływające tarcze, tego typu rzeczy.
Karol Moździerz

http://www.PowrotRoberta.pl - Wyniki Rajdowe i Powrót Roberta Kubicy do Formuły 1 - Wszystko związane z RK i jego aktywnością sportową
Carloz
N2
 
Posty: 188
Dołączył(a): środa, 31 lip 2002, 15:50
Lokalizacja: z internetów

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez iceman150 » poniedziałek, 2 mar 2015, 09:19

No to w takim razie się myliłem. Myślałem że 3 punktowe volvo opracowało na potrzeby rajdów :)
Rok 2004, konferencja prasowa w Nowej Zelandii:
- [reporter]: Znamy już te wszystkie wady waszego samochodu, ale czy możesz powiedzieć o nim coś dobrego?
- [Marcus]: Tak, to kabriolet.
iceman150
N3
 
Posty: 392
Dołączył(a): czwartek, 4 sty 2007, 23:26

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez Mad Max » poniedziałek, 2 mar 2015, 10:57

Z F1 na pewno system podobny do kontroli trakcji - z tego co kojarzę to jak bolidy miał turbo doładowany silnik to ktoś wpadł na pomysł takiego wynalazku żeby łatwiej było choćby ruszać i później się to rozwinęło
myślę że do grupy takich wynalazków można by spokojnie zaliczyć spojlery i ogólnie aerodynamikę lub choćby łopatki do zmiany biegów
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez iceman150 » poniedziałek, 2 mar 2015, 13:59

No i coś na wzór KERS wchodzi do cywilnych hybryd.
Rok 2004, konferencja prasowa w Nowej Zelandii:
- [reporter]: Znamy już te wszystkie wady waszego samochodu, ale czy możesz powiedzieć o nim coś dobrego?
- [Marcus]: Tak, to kabriolet.
iceman150
N3
 
Posty: 392
Dołączył(a): czwartek, 4 sty 2007, 23:26

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez Voo » poniedziałek, 2 mar 2015, 14:08

Wydaje mi się, że "laboratoryjne" warunki i otoczka "super-tech" wyścigów długodystansowych i F1 bardziej predestynują je do roli poligonu doświadczalnego dla nowych technologi. Zresztą wystarczy zobaczyć, że na torach ścigają się już hybrydy a nawet pojazdy w pełni elektryczne, korzysta się z systemów odzyskiwania energii, trwa cały czas walka w zakresie technologii silnikowych, aerodynamiki, opon itd. Na ile rajdy wykorzystywane są w tej roli - nie wiem.
Avatar użytkownika
Voo
N3
 
Posty: 228
Dołączył(a): niedziela, 4 sty 2015, 23:23

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez mihu123 » poniedziałek, 2 mar 2015, 14:21

Tak na szybko.
F1 - mapy silnika i ogólnie auta, aktywna aerodynamika, łopatki, systemy odzyskiwania energii, wielofunkcyjne kierownice, zaawansowane materiały. Jeszcze jest coś takiego jak rozbudowana telemetria, dzięki której w jakiś tam sposób rozwinęła się medycyna.

Ale to chyba wątek o rajdach, a nie o wyścigach.
mihu123
N1
 
Posty: 86
Dołączył(a): czwartek, 14 sie 2014, 21:15

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez Siadły » poniedziałek, 2 mar 2015, 16:29

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów - patent znany od dawna, ale tak naprawdę poprawnie skonstruowany dopiero w okolicach lat 80 i rozwijany na potrzebny wyścigowych Porsche i rajdowych Audi. Później m.in. Peugeot w 307 WRC testował tę technologię zanim odważył się wprowadzić do produkcji masowej.
Avatar użytkownika
Siadły
N2
 
Posty: 184
Dołączył(a): niedziela, 24 wrz 2006, 21:31

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez voytec » wtorek, 3 mar 2015, 13:46

Nie wnikając, iż wiele z już nadmienionych oraz możliwych do wskazania rozwiązań i tak ma swoje korzenie/pierwotne zastosowanie nie w motoryzacji, a np. w aero-/kosmonautyce i nierzadko tym dziedzinom zawdzięcza największy rozwój, to do zestawienia wypada dorzucić także bardziej powszechne, przetestowane uprzednio w motorsporcie:
- amortyzatory olejowo-gazowe (tutaj rajdy były kluczowym poligonem, co na potrzeby marketingu wykorzystywali sami producenci (np. Bilstein) ; do tego potem amort. o regulowanej charakterystyce tłumienia (z powodów oczywistych w "cywilach" produkcji seryjnej poszło to w kierunku komfortu obsługi, od prostej, zdalnej regulacji nastawów po autoadaptację progresywną w czasie rzeczywistym);
- stabilizatory poprzeczne obu osi (+ dekady później także ukł. adaptacyjne (kinetyczne oraz "aktywne" ze wspomaganiem elektroniką));
- wtrysk paliwa w jednostkach ZI - właściwie każdy typ, począwszy od ukł. w pełni mechanicznego, z marką/systemem - ikoną (także dla rajdów), Kugelfischer (Schaefer) na czele; BTW, jednym z pierwszych zastosowanych w sporcie był wielopunktowy, mech. wtrysk _bezpośredni_, komponentami zaczerpnięty z silnika lotniczego (nawiasem z legendarnego myśliwca IIWW - Messerschmitt'a Bf 109), dołożony do silników MB W196 (GP/F1) oraz MB 300 SLR, by stamtąd trafić pod maskę drogowego 300 SL "Gullwing";
- tak na dobrą sprawę również doładowanie (turbo, kompresor oraz systemy podwójne (np. P 959) i łączone (np. Delta S4) w silniku iskrowym było testowane i wdrażane dużo częściej w motorsporcie (nie wyłączając z tego rajdów), niż równolegle znajdowało swoje zastosowanie w autach seryjnej produkcji (w Europie od wprowadzenia na rynek BMW 2002/P 911 Turbo, a nieco wcześniej bodaj w jakichś nielicznych, amerykańskich wynalazkach); podobnie kwestia intercoolera;
- skrzynie mechaniczne z wybieraniem elektro-hydraulicznym, "aktywne" dyferencjały;
- konstrukcja opon niskoprofilowych, mieszanki gumowe.
(dodatkowo, także z mocnym, lotniczym rodowodem - sterowanie by wire, suche miski olejowe, wtrysk wody (ZTCK ostatnio BMW się tym lansuje))

Ode mnie wystarczy ;)

Siadły napisał(a):Dwusprzęgłowa skrzynia biegów
.....
Później m.in. Peugeot w 307 WRC testował tę technologię zanim odważył się wprowadzić do produkcji masowej.


To było pierwotne założenie konstrukcyjne - finalnie nie zostało wdrożone w żadnej z ewolucji (z początku opóźnienie w pracach + ostatecznie regulaminowy zakaz ze strony FIA).
Avatar użytkownika
voytec
N3
 
Posty: 430
Dołączył(a): poniedziałek, 9 sie 2004, 05:53
Lokalizacja: Stolp

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez jarexcc » środa, 4 mar 2015, 09:40

pamiętacie system biegowy, ironicznie która rajdówka ma 8 biegów??

https://www.facebook.com/WRC.magazyn.ra ... =1&theater
Avatar użytkownika
jarexcc
A5
 
Posty: 604
Dołączył(a): poniedziałek, 31 sty 2005, 10:10
Lokalizacja: Cieszyn/Kostkowice

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez czarnyolek » środa, 4 mar 2015, 09:56

jarexcc napisał(a):pamiętacie system biegowy, ironicznie która rajdówka ma 8 biegów??

https://www.facebook.com/WRC.magazyn.ra ... =1&theater


Ale tu nie o biegi chodzi ale o kąty: Obrazek
Avatar użytkownika
czarnyolek
N3
 
Posty: 293
Dołączył(a): poniedziałek, 21 sty 2013, 20:43

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez jarexcc » środa, 4 mar 2015, 11:07

czarnyolek to było ironiczne, był taki tutaj mądrala który wmawiał nam że to właśnie system biegowy :lol:

w sumie ciekawe czy to kierownica R.K czy innego drivera
Avatar użytkownika
jarexcc
A5
 
Posty: 604
Dołączył(a): poniedziałek, 31 sty 2005, 10:10
Lokalizacja: Cieszyn/Kostkowice

Re: Technologie zaczerpnięte z rajdów

Postprzez Mad Max » środa, 4 mar 2015, 11:10

czarnyolek napisał(a):
jarexcc napisał(a):pamiętacie system biegowy, ironicznie która rajdówka ma 8 biegów??
https://www.facebook.com/WRC.magazyn.ra ... =1&theater

Ale tu nie o biegi chodzi ale o kąty:http://www.andrewbargery.com/objects/note_7_1.gif
Co ty nie powiesz :wink: był taki jeden co walczył tu ze wszystkimi że czołówka WRC oraz RK stosuje system biegowy - żeby było śmieszniej to obejrzałem ostatnio kilka onboardów Kubicy z Rajdu Polski i Robert na"agrafkowych" ciasnych nawrotach stosuje jeszcze 0 (słownie zero)
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa


Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 18 gości