Konkurencyjność A8 itp.

Jak sama nazwa wskazuje, dyskusje na ogólne tematy.

Moderator: SebaSTI

Re: Konkurencyjność A8 itp.

Postprzez mototom » poniedziałek, 6 sty 2014, 19:31

Co do tych zbiorników pod siedzeniem w 205 opieram się na książce Ariego Vatanena. Problemem było też to właśnie, że przy wypadkach lubiły się te samochody zapalać. A, że wtedy ognioodpornych materiałów za wiele jeszcze nie było, momentalnie płonęły w najlepsze. Ale fajne te B grupy były.
Avatar użytkownika
mototom
A6
 
Posty: 1996
Dołączył(a): środa, 4 gru 2002, 22:48
Lokalizacja: Warszawa


Re: Konkurencyjność A8 itp.

Postprzez żółtodziób » poniedziałek, 6 sty 2014, 22:24

Dokładnie jak mówisz, problemem bylo to, że po dzwonie cały samochód lubił się zapalić i w związku z takim a nie innym położeniem zbiornika pożar zaczynał sie od kabiny, nie było nawet chwili czasu na to,zeby się odpiąć i uciec. Ale nie byłoby takiego problemu, gdyby nie to, że w sensie ogólnym to było cienko pomyślane podkątem bezpieczeństwa. Buda z solidną klatką, która zapobiega odkształceniom, czy zbiornik który się nie rozszczelni w wyniku uderzenia - gdyby te aspekty stały na odpowiednim poziomie to okolice fotela kierowcy są przecież najlepiej chronione w całym samochodzie. Pod warunkiem,że cokolwiek jest przyzwoiciechronione - w B-grupach właśnie nie było.

Druga rzecz - rozkminiłem trochę temat, bo akurat z Vatanenem to w tej kwestii nie ma co się spierać. Poszukałem zdjęć w większej rozdzielczości no i wyglada to tak:

http://en.autowp.ru/pictures/p/peugeot/ ... car_24.jpg

Fotel faktycznie jest przymocowany do podłogi, ale coś jest przed fotelem i to faktycznie może być zbiornik. Objętość tego szału nie robi delikatnie mówiąc, no, ale prawdopodobnie to jest to. Wygląda to inaczej niż w S4, dlatego wcześniej oglądając foty przeoczyłem to. Jest pomalowane w kolor nadwozia, więc na mniejszych fotach nie jest to takie oczywiste, wcześniej widziałem tylko wsporniki fotela przykręcone do podłogi. Inna sprawa, że oko szukało czego innego, myślałem,że to będzie coś jak w Lancii S4, oni to rozegrali inaczej. Wykonali dopasowane zbiorniki wchodzące pod siedzisko i częściowo za oparcie i tam też był wprowadzony wlew.

http://hooniverse.com/wp-content/upload ... utaway.jpg

Lancia nie wykorzystwała połowy budy seryjnego wozu, dlatego taki patent był możliwy. W Peugeocie by nie przeszło, z racji tego, że akurat w tym miejscu przód się łączył z ramą i jest tam przegroda, która zapewnia sztywność skrętną. Sam zaś fotel jest bardzo blisko podłogi, więc pod siedzisko by wiele i tak nie weszło. Generalnie w Pugu i tak to rozegrali moim zdaniem lepiej, nie wchodzi do komory silnika, gdzie paliwo może się najłatwiej zapalić, ale i tak strach tym jeździć. Tak czy owak do silnika paliwo nie ma daleko, a klatka też jest jak widać na załączonym obrazku - ciężko to nawet klatką nazwać, przy jakiejś deformacji podłogi rzeczywiscie wszystko mogło się pięknie rozlać i zapalić.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Konkurencyjność A8 itp.

Postprzez mototom » wtorek, 7 sty 2014, 00:51

Lancia zbiornik pod fotelami już w Stratosie zastosowała. Tam była możliwość odłączyć jeden z nich. W jakimś wywiadzie z przed lat R. Rzyszkowski powiedział, że jak A. Jaroszewicz nie widział to pod swoim miejscem go odlaczal :).
Ale to co w tych samochodach było fajne, to było to, że każdy był zupełnie inny. Dziś czy to WRC czy nawet dawna A8 na papierze wyglądały tak samo.

Ale tak jak napisałeś, przyznać trzeba, że były to całkiem pomysłowe konstrukcje. Gdyby tam bezpieczeństwo było trochę na wyższym poziomie w stosunku do osiagow, to pewnie koło 10 lat dłużej te wynalazki by pojeździły. 205, przerobiony na 405, potem na Citroena ZX w rajdach terenowych do 1997 jeździł. Gdyby tam się przepisy wtedy nie pozmienialy to przerobiony na Xsare by pewnie trochę jeszcze postanowal. No ale to już inna historia.
Avatar użytkownika
mototom
A6
 
Posty: 1996
Dołączył(a): środa, 4 gru 2002, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia strona

Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości