b182 napisał(a):Czyli jeśli nie mam działalności gospodarczej mogę dogadać się ze sponsorem ze on zleci mi umowe o dzieło na wykonanie zdjec reklamowych. Dla niego wystarczy to aby np. odpisac sobie to od podatku? Bo często zależy firmom, na tym że jesli wchodzą w takie coś to da się jeszcze coś urwać z podatku.
fragment artykułu : http://e-rachunkowosc.pl/artykul.php?view=1256
"Czy wydatki poniesione na sponsoring stanowią koszty uzyskania przychodów (kup)?
ODPOWIEDŹ:
Tak, ale tylko w przypadku sponsorigu właściwego
do wysokości równowartości ceny za reklamę sponsora, tj. wartości usług reklamowych wyświadczonych przez sponsorowanego. W przypadku gdy świadczenia (sponsoringu i reklamy) nie są równej wartości, nadwyżka świadczeń ze strony sponsora stanowi darowiznę na rzecz sponsorowanego, która nie jest zaliczana do kup (art. 23 ust. 1 pkt 11 updof, art. 16 ust. 1 pkt 14 updop). Również w przypadku przekazania przez sponsora na rzecz sponsorowanego towarów (np. koszulek, butów, napoi itp.) za kup można uznać jedynie tę wartość przekazanych towarów, która stanowi równowartość ceny za reklamę sponsora.
i pod warunkiem, że: są one udokumentowane fakturą (rachunkiem) sprzedaży usług reklamowych, wystawioną przez sponsorowanego. W sytuacji gdy sponsorowany nie jest podmiotem uprawnionym do wystawiania faktur VAT (rachunków), podstawą zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów może być cywilnoprawna umowa sponsoringu. W razie braku faktury (rachunku) czy też innego dowodu dokumentującego wykonanie wskazanych usług reklamowych
wydatki związane ze sponsoringiem są traktowane w całości jako darowizna (sponsoring niewłaściwy).
Ewidencjonowanie sponsoringu (przychodu i kosztów) u obu stron umowy:
Sponsoring właściwy
Po stronie sponsora:
faktura kosztowa za zakup rzeczy (koszulek) dla sponsorowanego,
faktura przychodowa za dostawę przekazywanych sponsorowanemu rzeczy,
faktura kosztowa za usługę reklamową wystawiona przez sponsorowanego.
Po stronie sponsorowanego (podmiotu gospodarczego):
faktura kosztowa dotycząca otrzymanych od sponsora rzeczy,
faktura przychodowa za świadczoną sponsorowi usługę reklamową,
ew. faktura kosztowa za zużyte materiały do świadczenia usługi reklamowej.
Sponsoring osoby fizycznej (nieprowadzącej działalności gospodarczej)
Po stronie sponsora: koszt wynagrodzenia sponsorowanego wynikający z cywilnoprawnej umowy sponsoringu. Wynagrodzenie można zaliczyć do kup dopiero w momencie wypłaty lub postawienia do dyspozycji sponsorowanemu (art. 23 ust. 1 pkt 55 updof, art. 16 ust. 1 pkt 57 updop). Sponsor ma obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy (art. 41 ust. 1 updof).
Po stronie sponsorowanego (osoby fizycznej): przychód z umowy zlecenia, zryczałtowane koszty uzyskania przychodów lub, na podstawie posiadanych dowodów, dochód do wykazania w zeznaniu rocznym.
Sponsoring niewłaściwy (darowizna)
Po stronie sponsora:
darowizny nie stanowią kup (ale w pewnych przypadkach mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania - art. 26 ust. 1 pkt 9 updof, art. 18 ust. 1 pkt 1 updop).
Uwaga: W przypadku nieodpłatnego przekazania na rzecz sponsorowanego jakichkolwiek towarów (lub świadczenia usług własnych) w ramach sposoringu niewłaściwego VAT należny (obciążający podatnika np. z tytułu dokonania darowizny) nie będzie stanowił kup u sponsora (art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b updof, art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b updop). Po stronie sponsorowanego
osoby prawnej: przychód w postaci środków pieniężnych lub rzeczy (art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 updop).
Po stronie sponsorowanego
osoby fizycznej: darowizna podlegająca podatkowi od spadków i darowizn. "
Zatem na podstawie zaznaczonego akapitu , sponsorujący zaliczy sobie kwotę sponsoringu do KUP (czyli popularnie "wpuści w Koszty" )
ale od kwoty wypłacanej musi potrącić Ci podatek dochodowy.
jeszcze jeden fajny artykuł http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradc ... ringu.html
i treść na którą trzeba zwrócić uwagę :
"Niekiedy jednak może okazać się, iż obdarowany (sponsorowany) będzie obowiązany do określonego zachowania, co nie zmienia faktu, iż nadal umowa sponsoringu będzie traktowana tak jak darowizna. W myśl bowiem art. 893 wspomnianej ustawy darczyńca może włożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie). W tym przypadku będziemy mieli do czynienia ze szczególną formą darowizny z zastrzeżeniem polecenia.
Potraktowanie sponsoringu jako darowizny powoduje określone konsekwencje podatkowe. W przypadku sponsorów będących osobami fizycznymi, opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych, darowizna nie stanowi kosztu uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Kwota darowizny nie podlega także odliczeniu od dochodu do opodatkowania, poza darowizną przekazaną na cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele, oraz na cele kultu religijnego – w kwocie nie wyższej jednak niż 350 zł (art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Z punktu widzenia sponsorowanego, jeśli jest nim osoba fizyczna, będzie na niej ciążył obowiązek (solidarnie ze sponsorem) w podatku od spadków i darowizn. Kwota darowizny nie będzie już w tym przypadku stanowiła przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, skoro zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów tej ustawy nie stosuje się m.in. do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn (zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 ze zm., podatkowi podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny). Jeżeli sponsoruje się osobę prawną, to kwota ta stanowić będzie dla niej przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W istocie, aby uniknąć sytuacji, w której umowa sponsoringu z podatkowego punktu widzenia będzie traktowana tak jak darowizna, ze skutkami wyżej przedstawionymi, należy wyraźnie określić cel tej umowy, inny niż dokonanie bezpłatnego świadczenia na rzecz sponsorowanego kosztem majątku sponsora. W przypadku umowy sponsoringu będzie to cel związany z szeroko pojmowaną reklamą i reprezentacją działalności sponsora. W tym miejscu warto już zauważyć, iż chodzi tu nie tylko o zamieszczenie określonych postanowień umownych, lecz także o zgromadzenie innej dokumentacji, która będzie wskazywała, iż sponsorowany zobowiązał się do wykonania czynności służących reklamie i reprezentacji sponsora i że czynności te zostały zrealizowane."
i Jeszcze jeden artykuł : http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosc/478970.html