Starty Kubicy w Rajdach

Jak sama nazwa wskazuje, dyskusje na ogólne tematy.

Moderator: SebaSTI

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez bzyq » piątek, 22 sty 2016, 16:13

Mad Max napisał(a):
ryjas napisał(a):Ty rozumiem masz większe doświadczenie. Moze podzielisz się niuansami jak wygląda jazda wurcem w takich warunkach na slikach.
Niuansów nie ma zadnych działa to wszędzie tak samo.
ryjas napisał(a):Ja mogę to ocenić jedynie po tym co widze i słyszę. A słysze tylko silnik który chodził jakby na luzie na ok. 1200 obrotach. Mogę sądzić że jednak był bez biegu.
Czy zdajesz sobie sprawę że silnik samochodu WRC na wolnych obrotach pracuje znacznie wyższym zakresie niż w cywilu ??
ryjas napisał(a):W rajdówce wszystko działa inaczej niż w normalnym cywilnym aucie. Skrzynia sekwencyjna nie wymaga wciskania sprzęgła więc jak sądze możliwe jest jechanie na nim bez dotykania nogą pedała
Pewnie nie uwierzysz ale w cywilach przy sekwencji ba nawet przy automatycznej skrzyni biegów nie używa się sprzęgła ?? przy automacie taki pedał nawet nie jest montowany
ryjas napisał(a):
Mad Max napisał(a):Tak, wcisnął sprzęgło i czekał co się będzie działo :lol: kolego czy wiesz jaki daje skutek wciśnięcie sprzęgła na śliskiej nawierzchni ??

Nie wiem czy wiesz, ale w autach WRC sprzęgło używasz głównie do ruszania. Auto posiada skrzynię sekwencyjną. Próba redukcji wymusza automatyczne wysprzeglenie.
Nie jestem wróżką, nie wiem co dokładnie zrobił Robert. Słysze tylko równe obroty świadczące o tym, ze bieg nie był zapięty.
Nie wiem czy wiesz, ale w samochodach WRC wysprzęglenie trwa tylko ułamek sekundy to raz a dwa to nie masz możliwości wrzucenia luzu poza tym jak chcesz to zrobić używając do tego celu łopatki która ma możliwość ruchu przód tył ?? dlatego przy obrotach i gwałtownych zatrzymaniach te samochody zazwyczaj gasną, a jeśli nawet nie to do biegu 1 trzeba wszystkie biegi po kolei zbijać. Czy rozumiesz że przy rozsprzeglonym aucie najłatwiej wpaść w poślizg i zablokowanie kół jest praktycznie pewnikiem po naciśnięciu hamulca?? W sytuacji której znalazł się Robert jedyna możliwość wyratowani było po prostu puszczenie gazu ponieważ istniała szansa na złapanie jakiejkolwiek przyczepności, doganie gazu zwiększyło by tylko poślizg kół z hamulcem podobnie.
Na temat techniki jazdy samochodem polecam książkę Sobiesława Zasady "Szybkość Bezpieczna"

Boże. Widzisz i nie grzmisz. Wy w ogole wiecie na jakiej zasadzie działa skrzynia sekwencyjna? Jakie wysprzęglenie?
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno


Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez ryjas » piątek, 22 sty 2016, 16:23

bzyq napisał(a): Boże. Widzisz i nie grzmisz. Wy w ogole wiecie na jakiej zasadzie działa skrzynia sekwencyjna? Jakie wysprzęglenie?


No oświeć nas ;)
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez Mad Max » piątek, 22 sty 2016, 16:29

ryjas napisał(a):
Mad Max napisał(a):W sytuacji której znalazł się Robert jedyna możliwość wyratowani było po prostu puszczenie gazu ponieważ istniała szansa na złapanie jakiejkolwiek przyczepności, doganie gazu zwiększyło by tylko poślizg kół z hamulcem podobnie.
Na temat techniki jazdy samochodem polecam książkę Sobiesława Zasady "Szybkość Bezpieczna"
Gazu nie dodawał. Puścił nawet.
To właśnie napisałem - dodałem też przypadek z dodaniem gazu i hamowaniem - mógł też próbować ratować się podcinając auto ręcznym tak jak zrobił to Paddon (tak mi się wydaje że to zrobił) - tylko pytanie o czas reakcji i czy starczyło by miejsca na coś takiego oraz czy w przypadku za późnej reakcji to drzewo nie wylądowało by w bocznych drzwiach - wyszło jak wyszło kolejny mały błąd z bardzo dużymi skutkami.

bzyq napisał(a):Boże. Widzisz i nie grzmisz. Wy w ogole wiecie na jakiej zasadzie działa skrzynia sekwencyjna? Jakie wysprzęglenie?
Błąd z mojej strony wysprzęglanie powinno być ujęte w " " bo za całość procesu zmiany biegów odpowiada system elektroniczny
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez posejdon » piątek, 22 sty 2016, 17:47

Mad Max napisał(a):Nie wiem czy wiesz, ale w samochodach WRC wysprzęglenie trwa tylko ułamek sekundy

Sorry, że się wtrącam no ale weź przestań. Jakie wysprzęglenie? Przy zmianie biegów? To nie jest tak jak w kłówce, że po prostu koła zębate się przesuwają i ze zgrzytem się przełączają? To co trwa ułamek sekundy to chyba raczej cutoff.
Mad Max napisał(a):nie masz możliwości wrzucenia luzu poza tym jak chcesz to zrobić używając do tego celu łopatki która ma możliwość ruchu przód tył ??

Z tego co pamiętam to na kierownicy swego czasu widziałem taki guzik, który włączał luz od razu, nieważne z którego biegu. Corolla i Focus WRC na pewno takie coś miały. W F1 też widziałem (to akurat nie na żywo tylko na obrazku ale zawsze to coś).

Co do teorii wypadku to moim zdaniem jechał bez gazu, pewnie na 1, zobaczył, że go wynosi, zdygał, depnął w hebel i poleciał prosto. Zrobił dokładnie to co powinien zrobić na czystym torze wyścigowym. Niestety górskie drogi rządzą się innymi prawami.
Jestem Kubicomaniakiem!
Avatar użytkownika
posejdon
A5
 
Posty: 718
Dołączył(a): wtorek, 13 paź 2009, 21:21
Lokalizacja: Bródno

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez bzyq » piątek, 22 sty 2016, 18:20

ryjas napisał(a):
bzyq napisał(a): Boże. Widzisz i nie grzmisz. Wy w ogole wiecie na jakiej zasadzie działa skrzynia sekwencyjna? Jakie wysprzęglenie?


No oświeć nas ;)


Znalezienie filmiku, który będzie pokazywał jak to działa zajęło mi 2 sekundy. To jest akurat skrzynia motocyklowa, ale sama idea działania jest taka sama.

EDIT:
dobrze jest jeszcze linka zapodać: [url]https://www.youtube.com/watch?v=E2CybLSrN5Q
[/url]
Mad Max napisał(a): Błąd z mojej strony wysprzęglanie powinno być ujęte w " " bo za całość procesu zmiany biegów odpowiada system elektroniczny


Nonsens. System elektroniczny wcale nie odpowiada za calość procesu. A jedynie za jego część. Mało tego - nie we wszystkich samochodach. W większości stosowany jest system hydraulicznego sterowania wybierakiem.
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez ryjas » piątek, 22 sty 2016, 19:01

posejdon napisał(a):Co do teorii wypadku to moim zdaniem jechał bez gazu, pewnie na 1, zobaczył, że go wynosi, zdygał, depnął w hebel i poleciał prosto. Zrobił dokładnie to co powinien zrobić na czystym torze wyścigowym. Niestety górskie drogi rządzą się innymi prawami.


No właśnie nie nacisnął. Już tłumaczył.Miał włączone podtrzymanie turbo które podwyższa obroty. Miał zapięty bieg, jechał bez gazu. Ale i tak za szybko.
Mógł inaczej wejść w zakręt. Próbować wejść w zakręt delikatnie podcinają ręcznym, ale musiałby wiedzieć o tym lodzie. A sam przyznał, że nie wiedział. Ustawił się do zakrętu jak do poprzedniego na którym było więcej przyczepności.


bzyq napisał(a):Znalezienie filmiku, który będzie pokazywał jak to działa zajęło mi 2 sekundy. To jest akurat skrzynia motocyklowa, ale sama idea działania jest taka sama.
EDIT:
dobrze jest jeszcze linka zapodać: https://www.youtube.com/watch?v=E2CybLSrN5Q


Tylko że my tu o sprzęgle. Czyli tym co spina napęd między silnikiem a skrzynią.

Generalnie temat nieaktualny o tyle, że jak się okazało, Robert miał zapięty bieg.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez Mad Max » piątek, 22 sty 2016, 19:15

ryjas napisał(a):
bzyq napisał(a):Znalezienie filmiku, który będzie pokazywał jak to działa zajęło mi 2 sekundy. To jest akurat skrzynia motocyklowa, ale sama idea działania jest taka sama.
EDIT:
dobrze jest jeszcze linka zapodać: https://www.youtube.com/watch?v=E2CybLSrN5Q

Tylko że my tu o sprzęgle. Czyli tym co spina napęd między silnikiem a skrzynią.
ryjas przeczytaj co koledzy bzyq i posejdon napisali bo ja odrobinę namieszałem a oni to wyprostowali. Przy sekwencyjnej skrzyni biegów nie ma sprzęgła i zasada działania jest taka jak na przedstawionym filmie, przez zastosowanie hydrauliki i elektroniki można zmieniać biegi bez ujmowania gazu.
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez ryjas » piątek, 22 sty 2016, 19:36

Oczywiście że można. Bez wciskania pedała sprzęgła tym bardziej. Ale w aucie sprzęgło jest i można za pomocą wciśnięcia pedała odciąć napęd od skrzyni. Jest to możliwe. Czasem nawet pożądane.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez Voo » piątek, 22 sty 2016, 20:07

Co jak co ale Robert zostawi po sobie pewien ślad w świecie rajdów.

Będzie to absolutny rekord ilości słów napisanych na forach na temat jego jazdy w stosunku do ilości kilometrów przejechanych przez niego w MŚ :D

Wybaczcie czarny humor ale co nam pozostaje? ;)
Avatar użytkownika
Voo
N3
 
Posty: 228
Dołączył(a): niedziela, 4 sty 2015, 23:23

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez bzyq » piątek, 22 sty 2016, 20:26

Mad Max napisał(a):
ryjas napisał(a):
bzyq napisał(a):Znalezienie filmiku, który będzie pokazywał jak to działa zajęło mi 2 sekundy. To jest akurat skrzynia motocyklowa, ale sama idea działania jest taka sama.
EDIT:
dobrze jest jeszcze linka zapodać: https://www.youtube.com/watch?v=E2CybLSrN5Q

Tylko że my tu o sprzęgle. Czyli tym co spina napęd między silnikiem a skrzynią.
ryjas przeczytaj co koledzy bzyq i posejdon napisali bo ja odrobinę namieszałem a oni to wyprostowali. Przy sekwencyjnej skrzyni biegów nie ma sprzęgła i zasada działania jest taka jak na przedstawionym filmie, przez zastosowanie hydrauliki i elektroniki można zmieniać biegi bez ujmowania gazu.



Sprzęgło jest. Musi być. Tylko zmiana biegu nie wymusza potrzeby rozsprzęglania silnika i skrzyni.
Gaz też trzeba ujmowac. Albo samodzielnie, albo cut-off'em, bo inaczej tryby mogą się w szybkim czasie powiedzieć siema, i nara :)
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez posejdon » piątek, 22 sty 2016, 20:44

ryjas napisał(a):No właśnie nie nacisnął.

Jakoś dziwnie to wygląda bo na początku ładnie jedzie po łuku a nagle, ni stąd ni zowąd, na skręconych kołach idzie na wprost. W moim aucie tak się dzieje jak zblokuję koła. Może na WRC działają inne prawa fizyki.
Jestem Kubicomaniakiem!
Avatar użytkownika
posejdon
A5
 
Posty: 718
Dołączył(a): wtorek, 13 paź 2009, 21:21
Lokalizacja: Bródno

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez Mad Max » piątek, 22 sty 2016, 20:55

bzyq napisał(a):Sprzęgło jest. Musi być. Tylko zmiana biegu nie wymusza potrzeby rozsprzęglania silnika i skrzyni.
Znowu niedoprecyzowałem ale o to mi dokładnie chodziło... chyba to nie jest mój dzień na jakiekolwiek tłumaczenia
bzyq napisał(a):Gaz też trzeba ujmowac. Albo samodzielnie, albo cut-off'em, bo inaczej tryby mogą się w szybkim czasie powiedzieć siema, i nara :)
A tego akurat nie wiedziałem zawsze sądziłem że nie ma potrzeby ujmowania i na jakichś ujęciach nigdy nie wychwyciłem tego.

posejdon napisał(a):Jakoś dziwnie to wygląda bo na początku ładnie jedzie po łuku a nagle, ni stąd ni zowąd, na skręconych kołach idzie na wprost. W moim aucie tak się dzieje jak zblokuję koła. Może na WRC działają inne prawa fizyki.
Na filmie od tyłu bardzo ładnie ukazane jest to o czym mówił Robert
ps. jak jest za szybko to nawet na suchym asfalcie auto potrafi się tak zachować
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez seal » piątek, 22 sty 2016, 21:29

K...a chyba koniec Monte, ponoć nie wyrobią z naprawą :-( Evans mógłby pomóc !!!
Avatar użytkownika
seal
A5
 
Posty: 794
Dołączył(a): sobota, 28 lip 2007, 14:22
Lokalizacja: Czasław

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez ryjas » piątek, 22 sty 2016, 22:12

Evans na pewno trochę pomógł w sensie negatywnym. Uszkodził zawiechę z tyłu i dodatkowo z przodu.
Robert zawieszenia nie ruszył. Jedynie kosmetycznie lewy przód. Póżniej się trochę porobiło.

Czy ktoś ma info czy oprócz Evansa ktoś jeszcze dobił Fieścinę?
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Starty Kubicy w Rajdach

Postprzez bzyq » piątek, 22 sty 2016, 22:22

posejdon napisał(a):
ryjas napisał(a):No właśnie nie nacisnął.

Jakoś dziwnie to wygląda bo na początku ładnie jedzie po łuku a nagle, ni stąd ni zowąd, na skręconych kołach idzie na wprost. W moim aucie tak się dzieje jak zblokuję koła. Może na WRC działają inne prawa fizyki.

Masz rację. Trochę inne. W swoim aucie raczej nie masz zeszperowanego dyfra :)

EDIT:
ach, cały czas tak kolokwialnie pisze, ale czasu nie mam :P
Wszystko rozbija się o grip. Podobnie jak w przypadku zblokowanych kół, tak samo na napędzanych kołach. Jak nie masz przyczepności, to jesteś w lesie :) owszem, szpera zwykle pomaga, ale slick nie bardzo chce kleić do lodu. Po prostu było za szybko. (nawet jeśli wyprzedziłaby Cię babcia z wózkiem w sklepie).

EDIT 2:
https://www.youtube.com/watch?v=qHKEsUWTKT4 na tym ujeciu wyraźnie słychać podtrzymanie świstaka.
Edek z krainy kredek ;p
bzyq
A6
 
Posty: 1247
Dołączył(a): poniedziałek, 20 wrz 2004, 15:20
Lokalizacja: Krosno

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron