przez m_a_t » wtorek, 8 lut 2011, 01:39
pragne naskrobac cos na temat barier drogowych ochronnych, poniewaz po pierwsze najwiekszymi znawcami sa Ci co maja blade pojecie ( no ofence), po drugie moze moje wypociny pozwola Wam troche bardziej poznac nature tego elementu drogi oraz tego zdarzenia.
Bariery drogowe ochronne stalowe grupy SP z prowadnica z profilowanej tasmy stalowej ( w taka wypakowal Kubek i o takiej tu mowa) stosuje sie gdy w przypadku ich braku jest wieksze zagrozenie zdrowia lub zycia, niz gdy sa one zainstalowane, czyli po polsku: lepiej uderzyc w bariere przed slupem, niz uderzyc w slupa gdy bariery brak...
bariery, jak juz ktos gdzies tu zauwazyl maja sie odginac i odksztalcac, nie amortyzowac. bariera ma utrzymywac pojazd na drodze, aby nie uderzyl on w zadna budowle lub urzadzenie poza droga....
bariery montowane sa z tzw "wlosem" czyli kazda nastepna zachodzi pod poprzedzajaca. chodzi o to aby nie dzialala ona jak tarka na samochod, oraz co czasem sie zdarza, na cialo czlowieka. Kubek trafil w bariere pod prad ( ale o tym pozniej)
ta konkretna bariera, w ktora Robert uderzyl, ma taka szerokosc pracujaca, ze powinna sie odgiac w poziomie o ok 1.3 m, przy predkosci 80km/h oraz kacie natarcia 20 stopni. jest po przyjeta norma. wiadomo, uderza sie bariere z roznymi predkosciami pod roznymi katami. powinna zachowac swoja ciaglosc, oraz wygiac slupek, ewentualnie zerwac sie z niego lub wyrwac z ziemi. zachowanie slupka jest uzaleznione od usytuowania go wzgledem miejsca uderzenia, oraz odleglosciami miedzy slupkami (najwieksza 4m, najmniejsza 0.33m).
bariery zaczynaja sie lub koncza (nie zaleznie od usytowania w terenie) tzw skosami, czyli odcinkami specjalnie obnizonymi do gruntu z poziomu wysokosci optymalnej, ktora wynosi dla barier SP 0.75m. w zaleznosci od klasy drogi odcinki te maja od 4m do 24m. bardzo rzadko zdarza sie, ze bariera zaczyna sie odrazu na swojej nominalnej wysokosci, lecz te sytuacje rozpatrywane sa indywidualnie (zaleznosc usytuowania bariery w terenie oraz obiektu przed jakim ma ona chronic). rownie zadko zdarza sie ze wystepuje przerwa w ciaglosci bariery, czyli robimy przerwe pomiedzy kolejnymi prowadnicami np na przejscie dla pieszych, przejscie do kladki lub sciezki), lecz tylko gdy wystepuje taka sama zaleznosc jak przy odc poczatkowych/koncowych. jezeli jest miejsce, zawsze robi sie zejscie do ziemi...
a teraz odnosnie tego konkretnego zdarzenia. jezeli chodzi o zachowanie bariery sa dwa scenariusze, ni mniej ni wiecej.
1. Kubek uderzyl przed samym polaczeniem prowadnic pod wlos.
1. A ze wzgledu na wade materialu, w jakis sposob ja rozrywa (w wypadku tej masy i predkosci raczej nie mozliwe).
1. B brak srub laczacych prowadnice powoduje, ze "deska" dziala jak drzwi: otwiera sie.
ta sytuacja, jedna badz druga, powoduje, ze pojazd przechodzi przez linie bariery i nadziewa sie na nastepna prowadnice. jednak ten scenariusz jest bardzo malo prawdopodobny wzgledem drugiego:
2. Kubek uderza w poczatek bariery, wtedy prowadnica penetruje samochod przez cala jego dlugosc, wychodzac az przez tylnia klape.
ten scenariusz jest najbardziej prawdopodobny, poniewaz w tym miejscu mogla byc jakas przerwa w barierze, np przejscie do kladki lub sciezki...
ostatnia sprawa: dlaczego bariera nie wygiela sie na silniku, klatce czy gdzies tam?! ano dlatego, poniewaz prowadnice zostaly tak zaprojektowane, aby odginac sie tylko w poziomie, lecz w pionie lub w swojej dlugosci nie, poniewaz nie spelnialy by wtedy one swojego zadania. dlatego bariera zadzialala jak noz wbijajacy sie w galarete (taka do jedzenia:)...
mam nadzieje ze moj krociotki wyklad nt barier pozwoli Wam bardziej pojac co tam sie stalo. odrazu zaznaczam, ze nie bylem tam na miejscu, nie widzialem i prorokiem tez nie jestem. wypowiedz moja opieram tylko na doswiadczeniu i wiedzy, ktora zdobylem w swojej pracy, gdzie to zajmuje sie demontarzem, montarzem i naprawami powypadkowymi wlasnie takich barier drogowych, oraz zdjeciach publikowanych w necie. na poparcie swojej wypowiedzi podaje tytul pozycyji wydanej przez Instytut Badawczy Drog i Mostow: " Wytyczne stosowania drogowych barier ochronnych". mozna znalezc w necie...
Zycze Robertowi, aby jak najszybciej wrocil do zdrowia i pelnej sprawnosci. Wiem, ze jest silnym facetem i napewno da rade..... Wyscigowa brac SRPL wspiera....
łan, tu, sri, TDI... Yog tez ma...
