Opis rajdowy

Jak sama nazwa wskazuje, dyskusje na ogólne tematy.

Moderator: SebaSTI

Re: Opis rajdowy

Postprzez krzysiek_swrt » niedziela, 6 lip 2014, 09:17

Kiedyś też tak opisywali zresztą niektórzy do dziś opisują właśnie kątowo od 1do 6 lub 7 albo odwrotnie do tego plusy i minusy ,które oznaczały plus że po wyjsciu z zakrętu wypuszczało się auto na zewnętrzną stronę drogi a minus zostawało się na wewnętrznej stronie,opisuje się to tak dlatego żeby precyzyjniej określić tor jazdy,bo jak by opisać bez plus minus to kierowca musiał by się zastanawiać jak pojechać bo np.L4 > P4 30 P5 PRECYZYJNIEJ jest to opisać L4->P4+ 30 P5.w TYM PRZYPADKU opisany jest dokładny tor jazdy jakim mamy tą partię przejechać,oczywiście jeszcze przeważnie dochodzą inne komendy jakie kierowca sobie wymyśli oczywiście ciąć nie ciąć.A i pewnie większość kierowców tą opisaną prze zemnie partię żeby uciąć jeszcze jakieś ułamki sekund i bardziej wyprostować drogę opisało by to L4- CIĄĆ > P4+ ZOSTAŃ 30 P5 .To jest przykład opisu ,który stosowali kierowcy z którymi startowałem.
krzysiek_swrt
N3
 
Posty: 454
Dołączył(a): wtorek, 29 lis 2011, 22:58
Lokalizacja: Piława Górna


Re: Opis rajdowy

Postprzez 300zx » niedziela, 6 lip 2014, 11:10

Domson napisał(a):Robert zaczął stosować oklejenie na kierze od pierwszego rajdu szutrowego, kiedy doradzał mu przed tym startem Loeb - który zresztą sam używał takiego sposobu na opisywanie zakrętów.


Tutaj się mylisz. Kubica to stosował po wypadku na jakimś mniejszym rajdzie we Włoszech (o ile nie wcześniej). Pamiętam dokładnie jak zobaczyłem po raz pierwszy to zdjęcie.
300zx
 
Posty: 32
Dołączył(a): piątek, 3 gru 2010, 18:01

Re: Opis rajdowy

Postprzez ryjas » niedziela, 6 lip 2014, 11:42

sas napisał(a):[...]Jak mamy zakręt baaardzo długi o kąt 180 stopni czyli nawrót, ale nie wymający tak ostrego skrętu kierownicą jak do wolnego nawrotu, czyli taka patelnia o 180 stopni to będzie to po prostu zakręt z cyferką odpowiadająca luźniejszemu zakrętowi z dopiskiem w chuy długi. Proste.


Możesz mi wytłumaczyć jakim cudem zakręt 180 stopni jest nawrotem?
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Opis rajdowy

Postprzez Mad Max » niedziela, 6 lip 2014, 12:06

Ja napiszę coć takiego co zawsze kojarzyło mi się z opisem: Opis jest indywidualna sprawą każdego kierowcy i czy ma skale od 1 do 6 czy od 1 do 20 to już jego sprawa, ale z tego co mi wiadomo to każdy kierowca ma ten opis dla siebie w miarę uniwersalny - uniwersalny w sensie że bez względu na to czy jedzie 126p czy Lancerem EVO, droga jest mokra czy sucha to tor jazdy dla niego wygląda tak samo albo przy najmniej bardzo podobnie - wiadomo ze przy takim przeskoku "mocowo prędkościowym" niektóre rzeczy trzeba zmienić ale sam szkielet opisy jest taki sam.
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Re: Opis rajdowy

Postprzez Aaltonen » niedziela, 6 lip 2014, 14:42

ryjas napisał(a):Możesz mi wytłumaczyć jakim cudem zakręt 180 stopni jest nawrotem?
Kąt zwrotu ( kąt zakrętu) masz zaznaczony jako gamma.
Obrazek
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Re: Opis rajdowy

Postprzez żółtodziób » niedziela, 6 lip 2014, 17:00

ryjas napisał(a):
sas napisał(a):[...]Jak mamy zakręt baaardzo długi o kąt 180 stopni czyli nawrót, ale nie wymający tak ostrego skrętu kierownicą jak do wolnego nawrotu, czyli taka patelnia o 180 stopni to będzie to po prostu zakręt z cyferką odpowiadająca luźniejszemu zakrętowi z dopiskiem w chuy długi. Proste.


Możesz mi wytłumaczyć jakim cudem zakręt 180 stopni jest nawrotem?


Nawrót to szczególny rodzaj 180tki. Ten rysunek co wrzucił Aaltonen bez słowa komentarza to miałby nawet sens, gdyby przeciągnięta była jeszcze jedna linia, mniej więcej w tym miejscu gdzie się znajduje ta dolna krzywa strzałka. To by pokazało,że kąt zakrętu może być taki sam, ale różny może być jego promień. Kąt miertzy się między prostymi na wejściu i wyjściu z zakrętu, dlatego zarówno to:

http://www.youtube.com/watch?v=Uo9cFO-t7RQ

i to

http://www.youtube.com/watch?v=CT0O5OInuWI

to są zakręty 180*, ponieważ po ich pokonaniu samochód zaczyna jechać w idealnie przeciwnym kierunku. Technika ich pokonywania jednak bedzie inna ze względu na promień, dlatego własnie się rozróżnia te dwie rzeczy w opisie.

Podobnie zresztą sprawa ma się w przypadku tych samych kątów ale innych promieni dla wszystkich innych zakrętów. Oprócz cyfry i plusa czy minusa czasem pada komenda "krótki" lub "długi", to właśnie wynika z tego, że sam kąt nie mówi wszystkiego o zakręcie. Dlatego też wymyślono system trudnościowy.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Opis rajdowy

Postprzez sas » niedziela, 6 lip 2014, 19:50

ryjas napisał(a):Możesz mi wytłumaczyć jakim cudem zakręt 180 stopni jest nawrotem?

Hehe a to dobre. No przepraszam, ale nie wiem co ja mam tu tłumaczyć?

300zx napisał(a):
Domson napisał(a):Robert zaczął stosować oklejenie na kierze od pierwszego rajdu szutrowego, kiedy doradzał mu przed tym startem Loeb - który zresztą sam używał takiego sposobu na opisywanie zakrętów.


Tutaj się mylisz. Kubica to stosował po wypadku na jakimś mniejszym rajdzie we Włoszech (o ile nie wcześniej). Pamiętam dokładnie jak zobaczyłem po raz pierwszy to zdjęcie.

dokładnie, naklejki pojawiły się po powrocie do "ścigania".
sas
N2
 
Posty: 178
Dołączył(a): sobota, 24 gru 2005, 21:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opis rajdowy

Postprzez ryjas » niedziela, 6 lip 2014, 20:01

Ok. Rozumiem tok myślenia.
Dla mnie jednak patelnie to jest kilka zakrętów o różnym kącie zwrotu. I na pewno nie 180. Aczkolwiek można by je nazwać długim nawrotem. Tzn dwoma zakrętami o kącie ok. 90 stopni. (edit: godz 21:26 - napisałem masło maślane mając na myśli to co teraz)

Tu jest to co wkleił aaltonen ale z opisem: http://images.slideplayer.pl/2/817913/s ... lide_8.jpg
Gdyby ta alfa miała 180 stopni, to mielibyśmy prostą a nie zakręt. Z resztą nawet jeśli ta Beta miałaby 180 to byłaby prosta;)
Ostatnio edytowano niedziela, 6 lip 2014, 21:27 przez ryjas, łącznie edytowano 1 raz
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Opis rajdowy

Postprzez sas » niedziela, 6 lip 2014, 20:49

No to chyba nie miałeś patelni w ręku nigdy...
sas
N2
 
Posty: 178
Dołączył(a): sobota, 24 gru 2005, 21:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Opis rajdowy

Postprzez żółtodziób » niedziela, 6 lip 2014, 21:00

ryjas napisał(a):Ok. Rozumiem tok myślenia.
Dla mnie jednak patelnie to jest kilka zakrętów o różnym kącie zwrotu. I na pewno nie 180. Aczkolwiek można by je nazwać długi nawrotem. Tzn dwoma nawrotami.

Tu jest to co wkleił aaltonen ale z opisem: http://images.slideplayer.pl/2/817913/s ... lide_8.jpg
Gdyby ta alfa miała 180 stopni, to mielibyśmy prostą a nie zakręt. Z resztą nawet jeśli ta Beta miałaby 180 to byłaby prosta;)



Prosta to by było zero stopni. 180 stopni to połowa prostej - tak ściśle matematycznie. Ale matematyka tutaj nie działa do końca, bo w przypadku nawrotu czy patelni 180* masz do czynienia nie z typowym kątem ale z dwoma odcinami równoległymi połączonymi mniejszym lub większym łukiem. A patelnie to własnie stosunkowo długie 180tki względnie zbliżone, przypominjające kształtem obrys patelni. Uwaga sas jest lekko złośliwa ale własnie jak najbardziej na miejscu. Pomijam, że mówimy o absolutnych podstawach, ale do zrozumienia tego wystarczy odrobina wyobraźni.
Avatar użytkownika
żółtodziób
A8
 
Posty: 5521
Dołączył(a): środa, 13 lis 2002, 14:55
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Opis rajdowy

Postprzez Mad Max » niedziela, 6 lip 2014, 21:08

Żeby bardziej zobrazowac to o czym pisze Żółtodziób podrzucę filmik
http://www.youtube.com/watch?v=s7ju7Suvv1k - w zasadzie w żargonie rajdowym to właśnie uznawane jest jako patelnia -
i od razu kolejne dwa przykłady tych najsłynniejszych w Polsce
http://www.youtube.com/watch?v=ElcR8rJIXOs
http://www.youtube.com/watch?v=_wCbjySJot0
Avatar foto. by Marcin Kaliszka
Jest jedna rzecz dla której warto żyć - RAJDY!!! i nie zmienia się nic

http://www.modelowanie.fora.pl
Na warsztacie:

Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Mad Max
S2000
 
Posty: 4515
Dołączył(a): poniedziałek, 16 paź 2006, 11:50
Lokalizacja: Celestynów/Warszawa

Re: Opis rajdowy

Postprzez ryjas » niedziela, 6 lip 2014, 21:21

żółtodziób napisał(a):Prosta to by było zero stopni. 180 stopni to połowa prostej - tak ściśle matematycznie.
Zgadza się. Ale wiesz o co mi chodziło;)

Odnosiłem się stricte do geometrii wytyczenie zakrętu. Nie można wytyczyć krzywej zakrętu 180 stopni, bo de facto kąt zwrotu mógłby być jedynie wirtualny. Miedzy dwoma równoległymi prostymi oddalonymi od siebie (połączonymi wycinkiem okręgu) nie ma kąta. Czysto geometrycznie nawrót to co najmniej dwa zakręty 90 stopni.

Jeśli chodzi zaś o "patelnie", bądź inne "długie nawroty", to możemy mieć kąt zwrotu większy bądź mniejszy niż 180.

No ale to tyle mądrzenia się na temat geometrii.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Opis rajdowy

Postprzez krzysiek_swrt » niedziela, 6 lip 2014, 22:22

ale żaden kierowca nie opisuje zakrętów geometrycznie tylko według własnego wyobrażenia i ustalonej przez siebie skali trudności danego zakrętu jeden opisze zakręt jako l3 a drugi ten sam zakręt jako L4.Jeszcze trochę będziecie pisać że opis trasy sporządza się na podstawie wzorów geometrycznych, opis to jest indywidualna sprawa każdej załogi.
krzysiek_swrt
N3
 
Posty: 454
Dołączył(a): wtorek, 29 lis 2011, 22:58
Lokalizacja: Piława Górna

Re: Opis rajdowy

Postprzez ryjas » niedziela, 6 lip 2014, 22:34

No i tu się zgadzamy;) Od początku mówiłem, ze to kwestia indywidualna.
ryjas
N3
 
Posty: 436
Dołączył(a): niedziela, 15 cze 2014, 22:00

Re: Opis rajdowy

Postprzez Aaltonen » poniedziałek, 7 lip 2014, 09:46

ryjas napisał(a):Odnosiłem się stricte do geometrii wytyczenie zakrętu. Nie można wytyczyć krzywej zakrętu 180 stopni, bo de facto kąt zwrotu mógłby być jedynie wirtualny. Miedzy dwoma równoległymi prostymi oddalonymi od siebie (połączonymi wycinkiem okręgu) nie ma kąta.

Zwróć uwagę, że kąt zwrotu zaznaczony jest także pomiędzy promieniami poprowadzonymi w początku i końcu łuku.
Dla nawrotu ten kąt jak najbardziej istnieje i wynosi 180 stopni.
Avatar użytkownika
Aaltonen
N3
 
Posty: 373
Dołączył(a): środa, 10 kwi 2013, 11:52

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Forum ogólne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości